3x ZOE
Het rijden van een elektrische auto is erg goed betaalbaar. Alleen het aanschaffen is dat niet noodzakelijkerwijs. Gelukkig is er zo langzamerhand een ruim aanbod aan gebruikte elektrische auto’s beschikbaar.

Wanneer wordt gekeken naar elektrische auto’s met een prijsniveau tussen de € 10.000 en € 15.000 dan blijft de keuze haast onvermijdelijk beperkt tot twee auto’s. De Nissan Leaf en de Renault ZOE. De beide merken zijn concerngenoten, maar dat betekent nog niet dat het haast dezelfde auto’s zijn. De verschillen worden verderop beschreven.

Net als de meeste andere autofabrikanten belooft ook de Renault-Mitsubishi-Nissan Alliance om fors meer elektrische auto’s te gaan produceren. Tot het moment daar is en er nieuwe elektrische auto’s verkrijgbaar zijn in alle mogelijke prijsklassen en formaten, is het zinvol om te kijken naar een tweedehandsauto. Er is vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Afhankelijk van de aanwezigheid van laadpunten op het werkadres, kan het mogelijk zijn om tegen geringe kosten op te laden. Met goed zoeken is her en der ook een gratis snellader te vinden. Zeker wanneer de auto wordt ingezet als tweede auto, is het rijbereik in alle gevallen voldoende ruim. Gemakshalve kan voor zowel de Leaf als de ZOE, die allebei met een accupakket hebben met een capaciteit van ongeveer 24 kWh, worden gerekend op een rijbereik van minstens 100 kilometer. Er zijn weinig mensen die op dagelijkse basis een enkele reis hebben die langer is dan dat.

Hierbij kan wel worden aangetekend dat de ontwikkelingen erg snel gaan. Vooral de accupakketten bieden steeds meer capaciteit, eenvoudigweg omdat prijzen per kilowattuur dalen en daardoor de inkoopprijs voor autofabrikanten lager ligt. Een capaciteit van 30 à 40 kWh begint nu de norm te worden binnen het middenklasse ev-segment. Verder kan nu een warmtepomp tot de standaarduitrusting worden gerekend, dit onzichtbare onderdeel zorgt voor een efficiëntere verwarming van de cabine, waardoor een behaaglijke binnenruimte niet ten koste gaat van het rijbereik.

De Renault Fluence ZE en de drieling bestaande uit de Citroën C-zero, Mitsubishi i-Miev en Peugeot iOn worden buiten deze vergelijking gehouden. De Fluence ZE is wat verouderd en niet ontwikkeld als elektrische auto, het accupakket ligt achter de achteras wat niet gunstig is voor de gewichtsverdeling. Wel is de tweedehandsprijs zeer bescheiden, de auto is verkrijgbaar vanaf € 7.000. De drieling is erg klein, dat geldt voor het formaat van de auto en de omvang van het accupakket.

Maargoed, een Leaf of een ZOE. Daarmee zijn we dit artikel van start gegaan. Welke moet het dan worden? Hieronder wat zaken om mee te nemen in de afweging.

Nissan Leaf
De Leading, Environmentally Friendly, Affordable Family Vehicle (Leaf) is verkrijbaar sinds 2010 en is een groot succes voor Nissan. Dat heeft een reden. Het is een ruime en comfortabele auto, die ook goed kan worden ingezet als taxi. Een vermogen van 80 kW (110 pk) en een koppel van 280 Nm is ruim voldoende om in alle omstandigheden gewoon vlot vooruit te komen. De standaarduitrusting is ruim, zaken als een navigatiesysteem en klimaatregeling zijn altijd aanwezig. Het accupakket heeft in de eerste jaren een capaciteit van 24 kWh, vanaf 2016 is er een accupakket met een capaciteit van 30 kWh beschikbaar. Helaas heeft de Leaf geen actieve koeling van het accupakket, wat kan zorgen voor buitensporige slijtage in extreme weersomstandigheden. In Nederland zijn we hier gelukkig van gevrijwaard. Trucje, de kleine blokjes naast de grafische weergave van het batterijpercentage geven de gezondheid van het accupakket aan. Het zijn er in totaal twaalf, wanneer het eerst blokje is verdwenen dan is er 15 % aan capaciteit van het accupakket verloren geraakt, ieder opvolgend blokje staat voor een verlies van 6,25 %. Een Leaf laadt altijd op 1 fase, standaard met 3,6 kW en optioneel met 6,6 kW. Snelladen kan met de Chademo-aansluiting. Het aankoopadvies van Autoblog is HIER terug te zien.

Een Nissan Leaf uit 2011 met een kilometerstand van 112.000 km kost op een euro na € 10.000, voor net geen € 15.000 wordt een Leaf uit 2013 aangeschaft met een kilomterstand van minder dan 50.000 km.

Nissan Leaf aan de snellader

Renault ZOE
Een compactere auto die zeker in thuisland Frankrijk, dankzij wat subsidieregelingen, is uitgegroeid tot een verkoopsucces. Maar ook in Nederland is dit een populaire keuze, onder andere bij overheidsdiensten. De auto is wat straf afgeveerd en compacter dan een Leaf. Het vermogen van 65 kW (88 pk) en een koppel van 220 Nm is wat bescheiden. Ook bij de ZOE kan altijd op luxe als klimaatregeling en een navigatiesysteem worden gerekend. De accucapaciteit is 25 kWh, waarvan 22 of 23 kWh beschikbaar is. De ZOE wordt namelijk in twee versies aangeboden, de Q210 en R240. De laatste versie is later gekomen en moet de snellaadaansluiting ontberen, maar heeft wel een iets hoger rijbereik. De Caméleon-aansluiting is aanwezig op de Q210, met de Q van quickcharge. Voor het snelladen is er geen aparte aansluiting gemonteerd, hiervoor wordt de type 2-aansluiting gebruikt. De ZOE laadt bij een publieke laadpaal op drie fases op, met maximaal 22 kW. Vergeleken met de Leaf is de ZOE gemiddeld genomen goedkoper en is het aanbod ruimer. Nadelen? Er is een wezenlijk nadeel. Accuhuur is gebruikelijk bij Renault. Dat betekent zowel nieuw als tweedehands een lagere aanschafprijs, maar wel bijkomende kosten die tussen de € 59 en € 119 per maand liggen. Ook is het aandeel importauto’s vrij hoog, wat betekent dat de geschiedenis van de auto niet direct is na te gaan. Sinds 2016 is de ZOE verkrijgbaar met een accupakket van 41 kWh. Het aankoopadvies op Autoblog is HIER terug te zien.

Een Renault ZOE is verkrijgbaar vanaf € 9.700, dat is de vraagprijs voor een exemplaar uit 2014 met 65.000 km. Voor ongeveer € 12.000 valt een ZOE aan te schaffen met met een kilometerstand tussen de 20.000 en 30.000 kilometer uit 2013, 2014 of zelfs 2016. Voor € 15.000 zijn ultiem lage kilomterstanden beschikbaar, voor dat bedrag kan het eigenaarschap worden verworven over een ZOE uit 2016 die nog geen 10.000 km heeft gelopen.

Renault ZOE aan de snellader


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een kleine precisering over het opladen van de Zoé, wat ongebruikelijk is met betrekking tot andere merken, en niet erg duidelijk in dit artikel uitgelegd. Er is voor (not nog toe) alle soorten Zoé maar één oplaad methode, en dat is de Caméléon™ oplader, via de T2 (Mennekes) aansluiting achter het Renault embleem in de neus. Die kan echter wisselstroom (AC) van verschillend vermogen omzetten, van een gewoon stopcontact tot een snellader (mits van een T2 AC kabel voorzien). Bij het gelijkrichten worden windingen in de motor benut, waardoor het maximale oplaad vermogen afhangt van het soort motor (dat is ongebruikelijk en moeilijk uit te leggen!).

Aanduidingen Q210 en R240 benoemen verschillende (elektro)motoren. De Q210 is minder efficiënt (slechts 210km in de NEDC cyclus, met de oorspronkelijke batterij) maar kan tot 43kW vermogen aan bij opladen, terwijl de R240 efficiënter is (en goed voor 240km NEDC), maar slechts 22kW aan kan bij opladen. Vandaar dat de Q210 motor “quick charge” wordt genoemd, hoewel de oplader zelf onveranderd is. Een lastige keus voor kopers.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.