Recent doken de eerste verhalen op in de media over vermeende capaciteitsverlies bij Amerikaanse Nissan Leaf’s. Vooral in gebieden die gebukt gaan onder extreme temperaturen waren de prestatieverliezen te merken. Nissan meent echter dat dit geen groot probleem is.

Nissan-topman Mark Perry verklaarde onlangs: “Heat is definitely not a friend of batteries. But I’m talking about severe 130-, 140-degree Fahrenheit kind of heat. Don’t park your Nissan Leaf, or any electric vehicle, where it’s going to be more than 120 or 130 degrees.”

In andere woorden: gebieden waar de temperatuur boven de 48°C uitkomt zijn de oorzaak van het capaciteitsverlies in de accu’s van de elektrische Nissan Leaf. Het batterijenpakket wordt immers niet gekoeld, in tegenstelling tot veel andere EV’s. Op verschillende fora geven Leaf-eigenaren aan dat het aantal streepjes na een laadbeurt niet tot maximaal wordt aangevuld. Van een range van 160 km is dan geen sprake meer. Eén eigenaar claimt nog maar 70 km ver te komen na een laadbeurt.

Nissan heeft verklaard dit niet als een groot probleem te zien. Wel doet het merk onderzoek naar de vijf klachten over capaciteitsverlies. Deze werden allen geregistreerd in de staat Arizona.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hier had Elon Musk (Tesla CEO) al eerder wat over te zeggen: http://www.autoblog.com/2010/08/08/elon-musk-rips-into-nissan-leafs-primitive-batteries/

“Musk also said that the Leaf pack will have temperatures “all over the place” that will cause it to suffer “huge degradation” in cold environments and basically “shut off” in hot environments”

De Leaf werkt dus in de gematigde klimaten prima, maar neem hem niet mee naar de extremen.

ik begrijp niet goed waarom een merk als Tesla het wel voor elkaar krijgt om deze range-problemen af te vangen en een multinational als Nissan niet.

@desoper: Tesla heeft een hele berg slimme mensen gekocht. Bestaande auto fabrikanten zijn erg bekend met de ICE, maar een accu is een compleet ander verhaal.

Daar blijkt Tesla toch wel verdomd goed in te zijn. Ze hebben ook gekozen voor vloeistof koeling van hun accu’s wat bij de Model S nog eens gekoppeld is met het circuit van de motor.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.