Chademo-aansluiting
Het vermogen waarop kan worden geladen wordt verhoogd. Om te blijven concurreren met andere standaarden voor snelladen, in het bijzonder CCS.

Binnen Europa wint CCS, Combined Charging System, aan belang. Het is de de snellaadaansluiting die zo ongeveer standaard aanwezig is op iedere nieuw uitgebrachte volledig elektrische auto. Maar ook Chademo heeft een onverminderd grote populariteit. De laadsnelheid bleef echter wel achter, waar CSS al aan waardes van 350 kW komt, is de Chademo-standaard gemaximeerd op 200 kW. Dat geldt tenminste voor versie 1.2 van het Chademo-protocol, inmiddels is Chademo versie 2.0 een feit. Daarmee kunnen laadsnelheden van maximaal 400 kW worden gehaald. Er wordt gewerkt met vloeistofgekoelde laadkabels. De aansluiting is exact hetzelfde gebleven, zodat er ook met oudere auto’s bij een nieuwe Chademo-lader kan worden opgeladen.

Door de ophoging van de laadsnelheid moet de Chademo-aansluiting ook interessanter worden voor vrachtwagens en bussen, voor die voertuigcategorie├źn is het eveneens nuttig dat er kan worden geladen met een pantograaf. Verder wordt er een plug & charge functie geboden. Daarmee is het overbodig om een laadpas of een app te gebruiken om het laden te starten. De auto wordt herkend door de lader, het laden begint vanzelf en ook het afrekenen vindt geautomatiseerd plaats.

Chademo wordt verder veel gebruikt voor vehicle to grid (V2G) of vehicle to everything (V2X). Daarmee is omgekeerd laden mogelijk en kunnen accupakketten van elektrische auto’s worden gebruikt om energie terug te leveren. Dat is iets dat in de toekomst zonder twijfel aan belang wint.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.