Rijtje Model S'en als taxi
Elektrisch rijden heeft de toekomst en taxi’s blijven voorlopig ook bestaan. Het is dus volstrekt logisch dat ook de taxi steeds vaker elektrisch is.

De voordelen van elektrisch rijden is bekend. Het is stil, comfortabel en blijkt ook buitengewoon goedkoop. Dat laatste klinkt bij elektrische auto’s altijd wat paradoxaal, maar is toch echt zo. Sowieso als gekeken naar de total cost of ownership. En toch ook als je de aanschafprijs van een Nissan Leaf vergelijkt met die van een Mercedes E200 d. Ooit was de laatste de standaardtaxi, die bovendien voor een relatief gunstige prijs kon worden aangeschaft vanwege de BPM-vrijstelling voor taxi’s.

Maar de elektrische taxi is onmiskenbaar bezig aan een opmars. In alle landen. Uber rijdt in Londen rond met Nissan Leafs en met Tesla Model S’en in Madrid. Dezelfde firma heeft ook BYD’s, en ook die zijn elektrisch. Nu neemt Uber in de taximarkt een wat kwestieuze positie in. Maar ook een gevestigde naam als de Taxicentrale Amsterdam (TCA) legt vandaag de dag elektrische kilometers af, bijvoorbeeld in een Hyundai Ioniq. Op Schiphol is de Tesla Model S inmiddels de standaardtaxi en een grote vervoerder als Connexxion heeft inmiddels een aardige vloot van Leafs en e-NV200’s. Ook bij het kleinere taxibedrijf heeft de elektrische taxi definitief zijn intrede gedaan. Taxi Electric heeft als unique selling point dat er – driemaal raden – alleen maar elektrische taxi’s rijden.

Voorbeelden te over kortom. Er zullen een paar duizend elektrische taxi’s rondrijden in Nederland. Nissan meent dat het een belangrijke rol speelt in de elektrificatie van de taximarkt, wat het merk duidelijk maakt met deze infographic.

Nissan infographic in het klein
Klikken voor de volledige versie

Openingsfoto: schipholtaxi.nl


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.