Renault Fluence
Dat blijkt nogal afhankelijk te zijn van het merk en model. We nemen enkele bekende en minder bekende modellen onder de loep.

In Groot-Brittannië is onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de auto’s die het snelst afschrijven. In de top 10 grootste afschrijvers kwamen liefst drie elektrische auto’s voor: de Renault Fluence, Nissan Leaf en Citroën C-Zero. Tijd om eens te kijken hoe het gesteld is met de verkoopwaarde van tweedehands elektrische auto’s in Nederland.

C-Zero,iOn en i-Miev

De Citroën C-Zero was in 2010 samen met de vrijwel identieke Peugeot Ion en Mitsubishi I-Miev de eerste elektrische auto op de Nederlandse markt. Momenteel kosten de Peugeot en de Citroën nog een kleine 29 mille, de Mitsubishi i-Miev is met 19.990 euro de goedkooste EV van ons land (de Twizy niet meegerekend als volwaardige auto).

Prijzen voor gebruikte C-Zero’s liggen tussen de 11.000 en 21.500 euro, bij de Peugeot Ion zien we zelfs een uitschieter naar bijna 29 mille, terwijl de i-Miev met occasions tussen de 9.950 en 23.494 euro ook hier het goedkoopst is. Door de beugel genomen, koop je voor circa 11.000 tot 14.000 euro een van deze auto’s uit 2010 of 2011 en met tussen de 10.000 en 40.000 kilometer aan ervaring. Afgezet tegen de huidige nieuwprijs van net geen twintig mile voor een kaal exemplaar lijkt dat lang geen gekke afschrijving. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de prijs waarvoor deze auto’s nieuw zijn verkocht doorgaans boven de 30.000 euro heeft gelegen, aangezien met name de Mitsubishi bij introductie een stuk duurder was dan hij nu is.

Renault Fluence ZE

Renault’s Fluence ZE, feitelijk een elektrische versie van de Renault Megane Sedan (niet in Nederland leverbaar) vind je tweedehands al voor minder dan 10.000 euro. Zelfs een fabrieksdemo uit eind 2011 met slechts 1200 kilometer op de klok, hoeft niet meer dan 9.850 euro op te brengen. En dat terwijl de auto 1200 kilometer en drieënhalf jaar geleden toch 26780 euro heeft gekost. Een van de redenen dat de prijzen van tweedehands Fluence’s onder druk staan, heeft te maken met de accu’s. Deze koop je namelijk niet bij de auto, maar moet je huren bij Renault. Op basis van 10.000 kilometer per jaar, betaal je circa 82 euro per maand aan accuhuur. Opvallend is dat Renault op haar website uitlegt dat de inruilwaarde van elektrische auto’s onder druk staat vanwege de kwaliteit van gebruikte accu’s en accuhuur daarom een voordeel is. In de praktijk lijkt juist het tegenovergestelde waar, aangezien de Fluence ook tweedehands aan de straatstenen niet te slijten lijkt.

Nissan Leaf

Dat blijkt ook als we naar de Nissan Leaf kijken. Daarvan beginnen de prijzen zo rond de 14 mille voor exemplaren uit 2011 met rond de 70.000 kilometer aan ervaring, flink meer dus dan je voor een Fluence moet neertellen. Vergelijken we de prijs van een Nissan Leaf (nieuwprijs rond de 30-35 mille) met de Nissan Quashqai 2.0 uit hetzelfde jaar (eveneens nieuwprijs rond de 30-35 mille), dan zie je dat de vraagprijzen elkaar niet veel ontlopen. Opvallend is overigens dat er behoorlijk wat nieuwe en zo goed als nieuwe voorraadmodellen en demomodellen van de Leaf te koop zijn voor prijzen die tot ruim 10.000 euro onder de adviesprijs liggen. Dat is een flinke afschrijving ten opzichte van de nieuwprijs, maar we hebben zo ons vermoeden dat Nissans eigen adviesprijs niet vaak betaald wordt en afschrijving daarop baseren ook geen eerlijk beeld geeft.

Tesla Model S

Neerlands populairste EV, de Tesla Model S, blijkt nog minder last te hebben van afschrijving. De goedkoopste gebruikte Model S, een 60kWh, kost 65.000 euro. Het gat met de op-een-na goedkoopste Model S bedraagt overigens zo’n tien mille, deze 85kWh-versie uit eind 2013 met ruim 50.000 kilometer ervaring kost 74.950. Kijken we naar de catalogusprijs volgens het kentken, dan bedraagt deze 86.900 euro. Dat is een afschrijving van 11.950 euro over ruim 1.5 jaar, ofwel 13.8 procent van de nieuwprijs en 22.6 cent per kilometer. Absoluut is 12 mille een aardig bedrag, maar relatief gezien is de Model S een stuk waardevaster dan bijvoorbeeld conventionele auto’s van Audi, Mercedes of BMW in die klasse. Dat ook de nieuwe eigenaren van deze occasions nog zo’n drieënhalf jaar kunnen profiteren van 0 procent bijtelling, zal vast mede debet zijn aan de lage afschrijving.


Meer lezen over: , , , , , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Even een kleine reactie. Wat Tesla goed doet is geen korting geven bij verkoop van een nieuwe Tesla, dit komt tegoeden aan de restwaarde. Daarnaast is Tesla de afgelopen 2 jaar zo’n 4x in prijs verhoogd, zo’n 15%. Ook dat is goed voor de restwaarde van een goedkoper aangeschafte auto. Er staat 1 rekenfoutje in de tekst, de gebruikte Tesla’s zijn pas 1,5 jaar oud en geen 2,5 jaar. Daarnaast is er eind 2013 erg veel verkeerd gegaan bij de RDW, fiscale waardes die niet kloppen met de aankoopkosten en ook komen we veel Performance modellen tegen die het niet zijn. Beetje jammer want dat wekt verwarrend als je als handelaar zo’n auto moet inruilen/verkopen. Maar succesvolle elektrische auto’s doen het dus goed, mede vanwege de 0% Bijtelling en accuradius. Anders is het met de V60 Hybrid. Op een nieuwe krijg je snel 9.100,- korting, dit werkt niet fijn voor de restwaarde. Outlander PHEV, is niet echt een auto voor de lange afstand en dan de afschrijving van een Ampera of Volt, 50% in 2 jaar vindt ik toch wel erg veel voor zo’n fijn rijdende auto. Concluderend, het loont om soms door te rijden of eerder te verkopen dan gewenst. Wat gaat de restwaarde doen als het bijtellingsvoordeel t.o.v. van een nieuwe….

@Martijnduif: bedankt voor je correctie. Voor wat betreft kortingen: of dit écht nadelig is voor de inruilwaarde hangt er natuurlijk vanaf of die kortingen consequent zijn gegeven. Als dat zo is, dan kan de afschrijving volgens de cijfertjes hoog lijken, maar valt het in werkelijkheid wel mee. Anders is het wanneer ze die kortingen pas op een later moment gaan geven omdat ze anders niet van hun auto’s afkomen. Tesla heeft nu nog Een monopolie in luxe EVs maar ik vraag me af of ze in een meer gevulde markt wel deze strategie kunnen vasthouden.

@dizono Beste Dizono, bedankt voor de correctie, staat nog een foutje in 0% Bijtelling is voor de meeste Tesla’s nog 3,5 jaar! En ja dat werkt zeker mee in de restwaarde, een vergelijkbare 2014 auto kost ongeveer hetzelfde maar dan heb je 4% Bijtelling… Daarnaast is de voordeligste Tesla Model S 60kwh een Marge auto en voor BTW plichtige minder geschikt (te duur) dus schrijf je meer af omdat de niet BTW plichtige klanten dun bezaaid zijn en particulieren in Ned. nog niet in de markt zijn voor zo’n dure auto.

@martijduif
“Outlander PHEV, is niet echt een auto voor de lange afstand..”
Ben ik toch niet met je eens. Ik ben net met mijn Outlander naar midden-Italië geweest, en ik kan je verzekeren dat dat prima ging. Laden was in Italie onmogelijk, dus ik zou zeggen dat wat dat betreft de Tesla ongeschikt is voor lange afstanden. Tesla eigenaren die met de auto naar Italie willen, zullen een auto moeten huren of vreselijk goed plannen.
Misschien bedoelde je dat de Outlander niet geschikt is voor vertegenwoordigers die een ton per jaar rijden, omdat je dan onvoldoende elektrisch kunt rijden, dat ben ik met je eens. Vakantieverbruik was trouwens 8,5 l/100km, voor een volgepakte SUV – met vier volwassenen – op benzine gewoon netjes. In Nederland rijd ik nagenoeg alles elektrisch, en als je dan in de vakantie op benzine moet rijden, so what.. Ten opzichte van de Volvo is de Outlander ook een logischer auto: de ICE hoort eigenlijk bij uitzondering gebruikt te worden. Met de kleinere range van de Volvo, en een diesel als ICE, nodig je de berijder in feite alweer uit gewoon te gaan dieselen. Als gemiddelde Nederlander die 12.000 per jaar rijdt inclusief vakantie haal je met de Outlander op je sloffen een verbruik van 3 l/100km, plus circa € 350,- elektra per jaar. Ik denk dus dat er best kopers voor een gebruikte Outlander te vinden zijn straks. Voor de Volvo moet je straks aardig MRB gaan betalen, en hij heeft weinig ruimte achterin door de accu’s. Waarom zou je dan geen gewone tweedehands diesel kopen, of als je minder rijdt, een benzineversie?

@pipp: een ICE is een trein, je bedoelt een verbrandingsmotor. Eigenlijk is plug-in diesel juist het optimum. Electrisch voor in de stad, diesel voor de lange afstand. Maar omdat de grote automarkten VS en China niet van diesel houden zitten we vooral met benzine plug in hybrides die bij een slimmere motorkeuze nog veel zuiniger zouden kunnen zijn. Ook de eigenlijk belachelijke hybrides van Mercedes en BWM die hybride techniek koppelen aan veel te dikke benzine motoren hebben we aan de VS en China te danken. Wat dat betreft is VW met de Golf GTE al een stuk beter bezig.

Ben benieuwd als ineens veel 2013 auto’s massaal op de markt komen eind 2018 wat dan de restwaarde is. Zelf rij ik meestal zo’n 10 jaar door in een auto afhankelijk van wat de onderhoudskosten zijn.

Tsja, massaal, ik weet het niet. Ik heb al redelijk wat zakelijke PHEV rijders gehoord die van plan zijn na vijf jaar de auto op privé te zetten en dan nog een paar jaar door te rijden. Doe ik misschien ook wel. In 2013 zijn er ik dacht 8500 verkocht, en niet alles zal tegelijk op de markt komen, sommigen ook eerder, omdat de inruilwaarde hoger is met een restant 0% bijtelling. Als er dan 5 of 6 duizend op de markt komen, is dat nou ook weer geen gigantisch aantal.

Rijden met de Ampera ging ook fantastisch naar Italië. Zelfs twee jaar geleden op het vakantieadres gewoon aan een stekker kunnen laden. 600 km puur elektrisch rondgetoerd in Toscane met natuurlijk leuke recharge-ervaringen downhill. Bereik electrisch was dan soms immers bij aankomst hoger dan bij vertrek 😉 Benzineverbruik zélf een bescheiden 7,5 L/100 heen en terug vanuit Toscane. Dat redde ik met mijn Astra sport niet eens.
Vreemd eigenlijk dat de prachtig uitziende Ampera letterlijk en figuurlijk ondergewaardeerd wordt, terwijl er steeds meer nieuwe soortgelijke auto’s op de markt gezet worden met minder fijne rij-eigenschappen. De E-golf, Mercedes, Volvo etc. worden prima verkocht, terwijl je daar bij hoge snelheden altijd benzine nodig hebt. Met een Volt/Ampera rijdt je moeiteloos puur elektrisch zonder ICE een dikke 160 km/h totdat de accu leeg is. Daarna schakelt bijna onmerkbaar de benzinemotor in óf eerder als je dat wilt door middel van even handmatig omschakelen.

Enfin, we zullen zien wat de toekomst brengt. Ik rij nog graag een paar jaar door met de Ampera die ik thuis gewoon aan de stekker oplaad met, door zonnepanelen, opgewekte zonne-energie.

Er is nog wel een hoop onbekendheid met de werkelijkheid van het rijden met een plug-in bij het grote publiek. Mensen staan nog wat huiverig tegenover de levensduur van de accu’s, en er zijn een hoop verhalen de wereld in gekomen dat “niemand” zijn auto ooit oplaadt en dat je niks hebt aan een range van 45km. De werkelijkheid is dat je enorm zuinig met een plug-in kunt rijden, als de auto enigszins bij jouw rijgewoontes past, en je niet te beroerd bent om een stekker in het stopcontact te steken. Daar gaan steeds meer mensen vanzelf achter komen. De nieuwe techniek moet zich eerst bewijzen, dan pas volgt acceptatie, samen met betere restwaarden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.