Fisker Karma
Herinner je ‘m nog. De indrukwekkende Fisker Karma? De zuinige & sportieve sedan met range extender. Hij begint betaalbaar te worden tweedehands.

Het merk Fisker, dat werd opgericht door Henrik Fisker, bleek geen lang leven beschoren te zijn. Dat ondanks de Karma. Het spectaculaire eerste ontwerp en naar later bleek ook het enige ontwerp. Waar ging het mis, was de Karma te vooruitstrevend, te eigenzinnig, was de bouwkwaliteit toch te matig of is het gewoon extreem lastig om een nieuw merk op te zetten?

De auto heeft de beschikking over een 2-liter turbomotor met 191 kW (260 pk) en een koppel van 353 Nm en een elektromotor met een vermogen van 300 kW (408 pk) en een koppel van 1300 Nm. De accu heeft een capaciteit van 22 kWh. Dat levert een volledig elektrisch rijbereik op van circa 80 km. Het is auto met een range extender, dus eerst wordt de accu leeggereden en daarna neemt de verbrandingsmotor de aandrijving voor zijn rekening. Zoals de Mitsubishi Outlander PHEV of de oude Opel Ampera dus. Maar dan een paar klasses hoger; luxer, langgerekter en met meer vermogen.

De nieuwprijs van dit zwarte exemplaar uit 2012 bedroeg € 105.000. Vijf jaar en honderdduizend kilometer verder bedraagt de vraagprijs een acceptabele € 29.669 (exclusief BTW), inclusief BTW wordt dat € 35.900. Het blijft een auto voor de zakelijke rijder.

De keuze voor een zwarte carosserie en een zwart interieur is geslaagd te noemen. Het maakt bovendien van de Karma een auto die ingetogen is zonder het daadwerkelijk te zijn. De kleurkeuze maakt de auto (wat) subtieler en stijlvol. Tegelijkertijd heeft de Karma geen woeste kleuren nodig om op te vallen. Daar zorgen de grote velgen, de imposante grille en het expressieve lijnenspel wel voor. De stoelen zijn deels met leer en deels met alcantara bekleed, als contrast is er een houtaccent in een lichte kleur aanwezig.

Qua uitrusting ontbreekt het aan niks. Check de advertentie, de auto wordt aangeboden door een autobedrijf in Ermelo.

Karma achterzijde
Karma interieur


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vraagje: waar kan je terecht voor onderhoud?

@fijnkonijn: altijd garantie afsluiten, dan zit je het eerste halfjaar alvast goed. Verder bij elk beter garagebedrijf, zolang er niet al teveel spannends aan de hand is. Het merk wordt nog altijd vertegenwoordigd door Kroymans, als het goed is kunnen zij het betere sleutelwerk voor hun rekening nemen. Maar ik heb geen idee hoe het met de onderdelenvoorziening zit. Het is wel verstandig een en ander na te gaan voor een eventuele aankoop…

Wat een schitterende auto blijft het toch. Ouur qua looks en interieur vele malen beter geslaagd dan de Tesla Model S. Met name van binnen ben ik nog niet overtuigd door de Tesla. De business case van Tesla is wel vele malen beter.

Mijn zwager was een van de eersten die deze kochten en nu inmiddels naar prive gezet, advies van Kroymans was om er een nieuwe 18Kwh batterij in te zetten voor 15000 euro😨.
Dan zijn de batterijen van Renault met 7900 euro voor 41Kwh een koopje.
Onderdelen is geen probleem alleen worden ze niet snel geleverd.

Dit is DE auto die elektrisch rijden sexy maakte. Heel af en toe staat er wel eens één in Zutphen en dan kijk ik er altijd toch even naar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.