Het Yamaha MOTIV.e concept stadsautootje, dat in november voor het eerst werd getoond op de Tokyo motorshow, krijgt een belangrijke update in de aandrijflijn.

Met de aandrijflijn van Zytek worden de kosten, het gewicht en afmetingen beperkt terwijl de prestaties en de actieradius van de MOTIV.e verbeteren.

De MOTIV.e komt voort uit een samenwerking tussen Yamaha en Gordon Murray Design om een zeer efficiente EV neer te zetten die leuk is om te rijden en een schappelijke prijs heeft. Volgens sales en marketing directeur Steve Tremble bij Zytek is een frisse kijk op de aandrijflijn een belangrijke stap om dit te verwezenlijken:

Yamaha wou een voertuig dat hun reputatie voor uitstekende motoren weerspiegeld. Om dit te vertalen naar een EV wordt er gestreefd naar uitmuntende prestaties, rijdeigenschappen, gewichtsbesparing en efficiëntie om een behendige auto te leveren met een optimale actieradius.

Zytek levert de elektromotor, verbonden met een enkele vertragingskoppeling van Vocis, en de besturingsmodule (EVCM) die zorgt voor de samenwerking tussen aandrijflijn en de rest van de auto. De elektronica wordt in grote partijen gefabriceerd door partner Continental.

Om de MOTIV-e lichtgewicht en efficiënt te maken, draait de 25 kW motor tot 15.000 rpm; veel meer dan vergelijkbare units. Deze grote toename in motorsnelheid zorgt ervoor dat de elektromotor kleiner, lichter en kostenefficiënt kan zijn dan de vorige generatie.

De motor weegt slechts 13 kg, maar ook de versnellingsbak (11 kg) en de omvormer (7,5 kg) zijn eenvoudig door één persoon te tillen. Een groot voordeel als de MOTIV-e in productie wordt genomen. In totaal, inclusief lithium-ion accu, zal de auto 730 kg wegen.

Wat zegt dit over de prestaties van het stadsautootje? Er wordt geschat dat een sprint van 0 naar 100 km/u minder dan 15 seconden in beslag neemt, om uiteindelijk een topsnelheid van boven de 105 km/u te bereiken. De actieradius moet in de echte wereld meer dan 160 km gaan bedragen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.