Fuso eCanter
Zwaardere bestelauto’s mogen worden bestuurd met een gewoon B-rijbewijs. Wanneer het tenminste om vrachtwagentjes gaat met een alternatieve aandrijflijn, ofwel nulemissie-bestelauto’s.

Naar alle waarschijnlijkheid gaat een proef in november dit jaar van start. Het maximale gewicht van nulemisievoertuigen, te besturen met een B-rijbewijs, wordt verhoogd van 3.500 kg naar 4.250 kg. In andere woorden betekent dit dat volledig elektrische bestelwagens een hoger laadgewicht krijgen, zonder dat er ook maar iets aan deze bussen en vrachtwagentjes veranderd hoeft te worden.

Zoals valt te verwachten is Transport en Logistiek Nederland hier alvast blij mee. Aangezien dit een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van de transportsector. Hoewel er een vrijstelling van rijbewijs C is, moet er wel een aanvullende rijopleiding van vijf uur worden gevolgd.

De Europese Commissie heeft hiertoe toestemming gegeven, dezelfde commissie is ook bezig met het veranderen van de regels die gelden voor de verschillende rijbewijzen. De proef in Nederland loopt tot en met 2022. (Via: ttm.nl)

Met dank aan Erik voor de tip

Foto: Fuso eCanter


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.