Een render van een Zunum-kist
De startup heeft elektrisch vliegen als doel, en wordt gesteund gesteund door de groten in de luchtvaartindustrie.

Boeing HorizonX en JetBlue Technology staan achter het bedrijf. Zunum is momenteel bezig met de ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig. Het toestel is bedoeld voor vliegverkeer over kortere afstanden en moet ook lokale vliegvelden kunnen bedienen. Aan boord is ruimte voor 10 tot 50 passagiers. Zoiets als KLM al jarenlang doet met de Cityhoppers, waar de vaderlandse Fokker 70 trouw dienst heeft gedaan.

Normaalgesproken wordt er elektrisch gevlogen, maar er is een range extender aanwezig die aanspringt als extra elektriciteit nodig is. De rekenmeesters van Zunum menen dat de prijzen van vliegtickets met 40 tot 80 % kunnen zakken. Er is geen kerosine meer nodig en de stroomkosten zijn blijkbaar zeer gering. Er wordt eerst ingezet op een actieradius van 1127 km, tegen 2030 moet 1609 km (2000 mijl) mogelijk zijn.

De hamvraag luidt wat mij betreft als volgt. Blaast dit compacte vliegtuig nieuw leven in Europa’s regionale vliegvelden, of hebben we een te fijnmazig spoorwegnet om zoiets te doen slagen? Er zijn veel alternatieven denkbaar voor een korteafstandsvlucht, te beginnen met de hogesnelheidstrein.

Beeld: render van een Zunum-toestel, screenshot via website fabrikant


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Korte afstanden lekker met de trein dus. Dat gekut op vliegvelden kost zoveel tijd, dat je net zo goed de trein kunt nemen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.