In 2013 verwachten de provincies 1451 miljoen euro aan inkomsten uit motorrijtuigenbelasting te innen. Dat is 5 miljoen minder dan in 2012. Voor het eerst sinds in 1981 de provinciale opcenten motorrijtuigenbelasting zijn ingevoerd, daalt de opbrengst. Dat komt vooral door de opkomst van zuinige auto’s.

Minder opbrengst
Dat schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. De opbrengst van de provinciale opcenten is afhankelijk van het wagenpark. Niet alleen het aantal auto’s bepaalt de omvang van de motorrijtuigenbelasting, maar ook het gewicht en de milieubelasting van de afzonderlijke auto’s. Tussen 2000 en 2009 is de opbrengst ruim verdubbeld. De laatste jaren was er nog een lichte stijging, maar deze slaat nu om in een daling. Voor zeer zuinige auto’s is momenteel immers geen motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Doordat er de afgelopen jaren steeds meer zeer zuinige auto’s zijn verkocht, neemt het aandeel ervan toe. Daardoor daalt de totale opbrengst in 2013.

Provincies verhogen tarief
In Noord-Holland daalt de verwachte opbrengst met 7 procent het meest. Toch verwacht niet elke provincie een daling. De helft van de provincies gaat nog uit van een stijging van de opbrengst. Dit komt omdat volgend jaar zeven provincies het belastingtarief verhogen. De grootste uitschieter is Noord-Brabant met een verwachte inkomstenstijging van 8 procent. Naast een tariefverhoging kan deze provincie meer inkomsten tegemoet zien doordat een groot autoleasebedrijf van Noord-Holland naar Noord-Brabant verhuist.


Meer lezen over:

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een daling van een dikke 1 procent, dus. So…?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.