Toyota Prius
Waar Nederland zuinige auto’s massaal naar het buitenland exporteert, aldus het onderzoek van TNO, worden er ook steeds meer ons land ingevoerd.

Dat blijkt uit cijfers van Autotelex. Tegenover de vele hybrides die vanuit Nederland naar het buitenland worden verkocht, staat een groeiend aantal kleine, zuinige auto’s uit het A- en B-segment dat ons land binnenkomt.

In de berichtgeving van vandaag over de toenemende export van hybride auto’s wordt weinig aandacht besteed aan de import van occasions. TNO besteedt er in zijn dertig pagina’s dikke rapport ‘In- en uitstroom en samenstelling van het Nederlandse wagenpark’ slechts vier pagina’s aan. Volgens cijfers van Autotelex raken export en import van gebruikte auto’s echter steeds meer met elkaar in balans.

Zo zijn er in 2014 tot en met april 1.118 Toyota Priussen geëxporteerd. Dat is te verklaren uit het feit dat in Nederland het allerhoogste aantal Priussen is verkocht van alle EU-landen. Er is in de occasionmarkt daardoor een overschot aan Priussen. Daar komt bij dat in het buitenland vaak subsidies worden gegeven die de aanschaf van schone gebruikte auto’s aanmoedigen. Terwijl in ons land dergelijke subsidies alleen maar gelden voor nieuwe auto’s.

Tegenover de 1.118 Priussen die in de eerste vier maanden van dit jaar zijn geëxporteerd, staat de import van kleine auto’s. Alleen al van de Toyota Aygo zijn in dezelfde periode 703 exemplaren geïmporteerd. In de Top 20 van meest geïmporteerde auto’s zijn in de eerste vier maanden van dit jaar 11.161 auto’s ons land binnen gekomen. De overgrote meerderheid daarvan bestaat uit auto’s in het A- en B-segment, zoals Citroën C1, Toyota Yaris, Fiat 500, Opel Corsa en Volkswagen Polo. (Foto: alwood)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.