Tesla Model S
We krijgen veel vragen over hoe dat nou zit met de bijtelling en met name als de huidige bijtelling afloopt, dus we leggen het nog een keer uit.

Occasions
Als je een auto koopt uit 2013, die tot 50 gram CO2 uitstoot, dan zit daar nog 0% bijtelling op (kijk voor wat voorbeeld auto’s eens op leasebijtellingvrij.nl). Als je een Tesla Model S neemt van 2013 heb je dus 0% bijtelling tot medio 2018, daarna ga je het dan geldende tarief betalen en dat is voor 100% elektrisch 4% (voor 60 maanden lang). Als je een Volvo V60 Hybrid of Outlander PHEV uit 2013 neemt (of andere Hybride met minder dan 50 gram CO2 uitstoot), dan ga je na de bijtellingsvrije periode 15% bijtelling betalen, dat is namelijk het tarief wat vanaf 2016 gaat gelden. Deze type auto’s kun je beter na 3 jaar, voor de handelsprijs, naar privé halen en beschikbaar stellen aan je/de zaak voor 19 cent per km of verkopen/exporteren.

Ander voorbeeld
Als je een gebruikte 14% of 20% bijtellingsauto koopt, let dan even op voor hoelang deze nog 14% of 20% heeft. En wat je vervolgens gaat betalen als hij uit die 14% bijtelling loopt, want dat is natuurlijk ook belangrijk voor de restwaarde als je hem niet blijft rijden.

Auto’s uit 2015
Als je nog een (nieuwe) auto die minder dan 50 gram CO2 uitstoot kunt krijgen, met een registratie in 2015 (Mercedes-Benz C 350e, Outlander PHEV, V60 Hybrid, XC90 T8, Golf/Passat/A3 GTE enz), dan moet je dat doen! Want dan geniet je nog 60 maanden lang van 7% bijtelling. Een kenteken in 2016 kost je 8% meer, 15% bijtelling, en dan is het dus klaar met de hybride (50 gram) auto in Nederland… Behalve de SUV’s (XC90 T8, Q7 E-Tron, X5 xDrive40e), zo denken we.

Als je nu een nieuwe 100% elektrische auto neemt (0 gram uitstoot) dan betaal je de komende 60 maanden 4% bijtelling over de hele fiscale waarde. Of je hem nu in 2015, 2016 of later koopt/registreert (worden tropenjaren voor 100% elektrisch) maakt niet uit, pas in 2019 gaat de bijtelling voor 100% elektrisch veranderen, dan worden auto’s die duurder zijn dan 50.000 Euro belast met 22% boven die 50.000 Euro. Neem je een Tesla van 2019 die 100.000 kost, dan betaal je dus 4% over de eerste 50.000 en 22% over die andere 50.000, dat is gemiddeld 13%. Bij 150.000 is het al 16% (oeps) en dan krijgt Tesla het wel moeilijker met zijn duurdere auto’s. Maar tegen die tijd is er waarschijnlijk de Model 3 en die gaat onder de 50.000 kosten. Als de concurrentie geen vergelijkbare auto en Europees laadconcept weten neer te zetten, dan is dat wat ons betreft alvast de zakenauto van het jaar (mits acceptabele range).

Dus om de economie te stimuleren (en je eigen privé portemonnee te ontlasten), koop nu nog even een nieuwe hybride auto met minder dan 50 gram CO2 uitstoot, met een kenteken in 2015 of kijk rustig eens rond naar 100% elektrisch of een gebruikte auto uit 2013… Nog vragen?


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.