Fietspad in Zuid-Korea is gaaf
Het fietspad tussen Daejeon en Sejong ligt ingeklemd tussen twee driebaanswegen. Dat is echter niet het opvallendste, dat zijn de zonnepanelen die het traject bedekken.

In Krommenie ligt over een lengte van zo’n 70 meter een fietspad met daarin zonnecellen. Deze zijn in het asfalt verwerkt, wat meteen de naam SolaRoad verklaart. Hoe vooruitstrevend dat project ook is, in Zuid-Korea pakken ze allemaal wat grootser aan. Daar ligt tussen de steden Daejeon en Sejong een strook fietspad van zo’n 32 kilometer dat is afgedekt met zonnepanelen. Dit levert niet alleen de nodige zonne-energie op, het beschermt de fietsers ook tegen zon en regen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat rondom Sejong uiteindelijk 350 kilometer fietspad op deze manier wordt overdekt.

Een nadeel ten opzichte van zonnecellen die in de grond zijn verwerkt, is wel dat je als fietser continu het gevoel hebt door een soort tunnel te fietsen. Lekker een zomers ritje maken wordt dan toch een stukje minder leuk.

Prachtige drone-beelden van het Zuid-Koreaanse fietspad check je op Autojunk!

Autojunk.nl


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik krijg hier toch een slecht gevoel bij. Zonnepanelen, en vooral veel zonnepanelen, daar ben ik hartstikke voorstander van.
Maar de fietser komt er hier slecht vanaf. Niet alleen fiets je door een soort tunnel, maar je mag ook nog de uitstoot van CO-CO2-fijnstof,Nx-verbindingen etc van zes rijbanen snelweg inademen. En Die strepen zon tussen de panelen maken je ook nog eens halfblind: donker-zon-donderk-zon-donker-zon.
Ze wekken wel stroom op, maar de regelmatige fietser levert 12 maanden van zijn leven in….

@marcgraetz: Die “tunnel” is natuurlijk wel fijn als het regent.
De plaatsing tussen in het midden van een drukke weg is natuurlijk wel heel wat minder leuk. Fietsen is “gezond”, zegt men dan, maar daar idd niet. Aan de andere kant, in een drukke stad heb je hetzelfde probleem hoor. Ik vermoed zelfs dat het langs deze weg, mits geen file, zelfs minder erg is dan in de binnenstad, omdat hier meer ruimte is en de vervuiling dus sneller weggevoerd wordt met de wind, terwijl het in de stad tussen de bebouwing blijft hangen…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.