Bolt & Golf
Of kunnen we beter zeggen, zo weinig wordt er verdiend…

Het blijkt niet eenvoudig om een technologiedrager te zijn. Voorsprong door techniek is niet iets dat te geef is. Dat betekent dat veel autofabrikanten vooralsnog behoorlijk weinig verdienen met de verkoop van elektrische auto’s. Dat blijkt uit een onderzoek van zakenbank UBS.

Men trok een Chevrolet Bolt uit elkaar en deed een analyse op basis van (vermeende) prijzen van de onderdelen waaruit de auto bestaat. Dat leverde bij de huidige productieaantallen een verlies van ongeveer € 6.500 per auto op. Dat is vooral een gevolg van de relatief beperkte productie. Voor de nog uit te leveren Tesla Model 3 wordt alvast ingezet op een verlies van ongeveer € 2.800, wanneer wordt uitgegaan van de basisvariant. Aan luxere uitvoeringen kan echter gewoon worden verdiend.

Wanneer de behoefte aan elektrisch rijden groeit, dan kunnen ook de onderdelenprijzen dalen. Hogere productieaantallen leiden tot schaalvoordelen. Wat dat betreft zijn de voortekenen in Europa gunstig, waar het een continu streven is naar steeds minder CO2-uitstoot.

De bank verwacht dat de total costs of ownership van een elektrische auto en een auto met een aloude verbrandingsmotor tegen 2023 gelijk zijn. Net als Renault overigens. Daarover kan nog wel een balletje worden opgegooid. Want Nederland is een EV-vriendelijk land, met (voorheen) verschillende subsidies, geen BPM op een nieuwe auto, geen wegenbelasting en gunstige tweedehandsprijzen. Dat maakt dat elektrisch rijden hier al een tijdlang een vrolijk stemmend financieel plaatje heeft.

Het onderzoek bewandelt verder de bekende weg. Het accupakket drukt zwaar op de totale bouwkosten. Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen en mede daardoor is de gemiddelde onderhoudsbeurt een lachtertje. Er wordt dus minder verdiend aan slijtagedelen.

Geen groot nieuws dus. Maar de liefhebber van analyses, grafieken en diagrammen kan veel plezier beleven aan het lijvige rapport van UBS.

Afbeelding: doorsnede van een Bolt & Golf uit het UBS-rapport


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Sorry voor wederom een kritische noot. Een analist van ubs wil graag een negatief advies geven voor Tesla om de koers te drukken.
Simplistisch wordt een correcte berekening van de Bolt doorgerekend naar de model 3, alsof Tesla zich in een identieke situatie​ bevindt.
Daarbij wordt gemakshalve voorbij gegaan aan het feit dat Chevrolet de belangrijkste en kostbaarste componenten inkoopt en deze de halve wereld over sleept, terwijl Tesla zelf de batterijen produceert op een schaal die nergens anders gehaald wordt. Ook produceert Tesla in tegenstelling tot Chevrolet de motor zelf.
Waar andere partijen te maken hebben met marktprijzen voor batterijen van ca 250 a 300 dollar per kWh (celproductie dus packprijzen zoals Chevrolet inkoopt liggen hoger en transport is niet mee gerekend) waardoor de 60 kWh van de Bolt al snel boven de 15.000 euro ligt, wordt er door diverse analyseren uitgegaan van een celprijs bij tesla wanneer de giga factory volledig operationeel is (eind dit jaar) die tussen de 100 en 150 dollar ligt. Oftewel ca. 7500 dollar. Neem je alleen dat verschil mee in de berekening van ubs, kom je op een winst uit van ca 5.000 dollar voor de basis variant. Omdat Tesla zelf de cellen tot packs maakt en de motor, zou die winst wel richting de 7000 kunnen gaan. Dat is orde grote van de voorspelling​ van Dhr Musk zelf

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.