Volvo V60 plug-in hybrid
Het importeren van elektrische auto’s en plug-in hybrides is enorm toegenomen in ons land. Het bureau voor voertuigen informatie en documentatie (VWE) spreekt zelfs over een verdrievoudiging.

In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn er ruim 500 plug-in hybride occasions geïmporteerd. In het laatste kwartaal waren dat er ruim drie keer zoveel als vorig jaar.

Vanaf 1 januari 2016 gaat de bijtelling voor plug-in hybrides omhoog van 7% naar 15%. Daarom willen veel zakelijke rijders nog voor het eind van het jaar een nieuwe plug-in hybride, met als gevolg dat veel modellen voor dit jaar uitverkocht zijn. Om aan de vraag te voldoen worden er ook steeds vaker gebruikte plug-in hybrides uit het buitenland gehaald. In de eerste drie kwartalen van dit jaar waren dat er al ruim 500. In dezelfde periode van 2014 ging het om 199 plug-in occasions, het jaar daarvoor om 31 exemplaren. Vooral in het derde kwartaal van dit jaar groeide de import met 256 plug-in occasions in totaal. Dit zijn er meer dan drie keer zoveel als in het derde kwartaal van 2014. Het overgrote deel van deze auto’s is door bedrijven gekocht.

Hoewel de volledig elektrische auto in ons land minder populair is dan de plug-in hybride, worden er ook steeds meer volledig elektrische occasions geïmporteerd. In de eerste 9 maanden van dit jaar waren dat er 100, wat een toename van 178% betekent ten opzichte van vorig jaar.

De meest geïmporteerde groene occasion is de Volvo V60. In het afgelopen kwartaal zijn de nieuw plug-in varianten van de VW Golf en Audi A3 ook sterk in opkomst. Opvallend is verder dat er ook meerdere exclusieve auto’s met stekker worden geïmporteerd, zoals de Mercedes S-klasse en Porsches Panamera en Cayenne. De bijtelling voor deze zwaardere modellen wordt per 1 januari 2016 verhoogd naar 21%.

Door de grote vraag naar plug-in hybrides in ons land zijn de prijzen voor gebruikte exemplaren hoog. De marktwaarde van populaire plug-in occasions ligt in Duitsland 10% lager ligt dan in Nederland. De prijzen in Frankrijk liggen zelfs nog iets lager. Door de lage CO2 uitstoot van deze auto’s is de af te dragen BPM bij import gering. Dit prijsvoordeel en de grote vraag in Nederland maakt dat er steeds meer plug-ins worden geïmporteerd. (Bron: VWE)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.