Mercedes GLC F-Cell testvoertuigen
Er is serieus werk gemaakt van de ontwikkeling van Mercedessen met waterstofaandrijving.

Het introduceren van een auto met een alternatieve aandrijflijn is niet noodzakeljk het meest eenvoudige ter wereld. Een nieuwe auto berekent eindeloos veel testen en eindeloos veel kilometers afleggen. Zeker als het een relatief merkvreemd product is. In dit geval een auto op waterstof. Op de Internationale Automobil Ausstellung van Frankfurt zal de pre-productieversie van de Mercedes GLC F-Cell Hybrid zijn opwachting maken. Dat is een plugin-variant van de Mercedes GLC, die opgeladen kan worden met een stekker en beschikt over een brandstofcel.

Daar is het nodige werk aan vooraf gegaan. Als te doen gebruikelijk werd de auto zowel getest in ijzige kou als verzengende hitte; in het Zweedse Arjeplog en bij Barcelona. Ook is er de nodige aandacht gegaan naar veiligheid, niet geheel onterecht want waterstof is een explosief goedje. De GLC F-Cell is aan uitgebreide veiligheidstests onderworpen. De waterstoftanks van de auto zitten tussen de voor- en achteras en worden beschermd door een subframe. Als de auto betrokken raakt bij een ongeval zorgen een meertraps kleppensysteem en een speciale elektrische bescherming van het hoogspanningsnet voor de nodige veiligheid.

Maar het aantal testkilometers? In totaal legde Mercedes 18 miljoen kilometer af met auto’s met brandstofcelaandrijving. De ontwikkeling begon in de jaren ’80. De eerste brandstofcelauto die werd gepresenteerd is de NECAR 1 uit 1994; 30 kW (41 pk) en een topsnelheid van 90 km/u. Dat alles op basis van de MB 100, de vierkante jarentachtigbestelbus. In 2011 was er de F-Cell World Drive. Drie Mercedes B-Klasse F-CELL’s reden 30.000 kilometer door 14 landen, in 125 dagen. Van die B-klasses op waterstof zijn er in totaal 200 geproduceerd.

Ook de Mercedes-Benz F015 Luxury In Motion Concept had brandstofceltechniek aan boord. Dat alles belooft het nodige voor waterstofaandrijving in toekomstige Mercedessen.

Het kan natuurlijk ook dat de brandstofcel een relatief bescheiden fenomeen blijft en dat de elektrische Mercedessen van de EQ-divisie één groot succes worden.

UPDATE: een video van de GLC F-Cell zie je op autojunk.nl.

Foto: testkilometers met de Mercedes-Benz GLC F-Cell


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.