Audi e-tron
Wordt de eerste volledig elektrische Audi een succesnummer?

Het groene imago van het merk Audi lijkt haast iets onbestaands, er heeft in het recente verleden net wat teveel plaatsgevonden. Maar dankzij de nieuwe e-tron-modellen gaat het de goede kant op met het merk uit Ingolstadt. Want ook Audi komt nu met een breed aanbod aan elektrische auto’s. Het aanbod is niet direct onmetelijk groot, maar het eerste elektrische model laat niet lang op zich wachten. Dat is de Audi e-tron, een forse suv die niet direct uitzonderlijke specificaties biedt. Wel laadt de Audi in alle omstandigheden snel op, ook bij een reguliere publieke laadpaal. In gunstige omstandigheden kan er met een vol accupakket 400 kilometer worden afgelegd. De Audi weet bovendien voldoende te imponeren dankzij het merktypische uiterlijk, met het Überholprestige zit het wel goed. De keuze voor het merk is voor velen boven elke vorm van twijfel verheven.

Prima verkoopcijfers zullen de suv ten deel vallen. Dat blijkt, sinds de auto afgelopen maand wereldkundig is gemaakt zijn er in Europa al 10.000 voorbestellingen gedaan. Audi gaat niet werken met geselecteerde dealers die de elektrische modellen verkopen. De dealer op de spreekwoordelijke hoek moet de e-tron ook in de showroom hebben staan. Een goede zaak voor de groei van elektromobiliteit.

Aan het einde van dit jaar moet de Audi e-tron in Europa verkrijgbaar zijn, de Verenigde Staten volgen halverwege 2019. Het is niet bekend hoeveel exemplaren er dit jaar voor de Nederlandse markt zijn gereserveerd. Het gaat hier erg goed met de verkoop van dure elektrische auto’s, volgend jaar wordt de bijtelling namelijk verhoogd.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Technisch gesproken word de bijtelling niet verhoogd maar de korting op de bijtelling word verminderd.

Wel laadt de Audi in alle omstandigheden snel op, ook bij een reguliere publieke laadpaal???

Met twee aangesloten EV’s kan met een MRA E laadzuil met Load Balancing maar met 8 kW geladen worden.
Ook als één van de EV’s niet meer laadt blijft het slechts 8 kW (12 A per fase)
De meeste huidige EV’s hebben een 1 fase lader van 32A (230V x 32A = 7,4 kW)
Met een MRA-E laadpaal met twee aangesloten EV’s is dan slechts 2,8 kW (12A x 230V) in plaats van 7,4 kW.

Zonder het beestje bij de naam te noemen doelde ik op driefaseladen, met maximaal 11 kW. Dat kan de Audi e-tron, net als de Tesla Model X. De Mercedes EQC en Jaguar i-Pace laden op één fase met maximaal 7,4 kW. Maar dan moet het laadpunt daarvoor wel geschikt zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.