Volkswagen ID Crozz
Er is weer wat meer bekend geworden over de elektrische toekomst van Volkswagen.

De plannen van het merk zijn aardig vergevorderd. Een aantal fabrieken wordt omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s, dat nieuws brachten we al eerder. Daarmee is uiteraard een aardig hoge investering gemoeid. In totaal wordt er een bedrag van 44 miljard euro gestoken in elektrische mobiliteit, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsdiensten. Zou Volkswagen ook in de deelauto’s stappen? Het geld wordt ook aangewend voor digitalisering, zowel van auto’s als fabrieken.

Dat is een vrij algemeen toekomstplan, maar het lijkt er toch echt op dat het merk zo snel als mogelijk klaar wil zijn voor de 21ste eeuw. Duidelijk is ook dat de Volkswagen ID vanaf eind 2019 in het Oost-Duitse Zwickau wordt geproduceerd. Ook andere elektrische auto’s zullen daar van de band rollen, het gaat om zes verschillende modellen en een bijbehorende jaarproductie van 330.000 ev’s. In 2022 maakt de fabriek in Hannover de ID Buzz. Wat er staat te gebeuren in Emden is niet helemaal duidelijk, behalve dan dat er verschillende kleine elektrische auto’s en sedans zullen worden gebouwd. Op de laatste locatie rolt nu nog de Passat van de band, maar de productie van dat type verhuist naar TsjechiĆ«, de keuze is gevallen op fabriek van concerngenoot Skoda in Kvasiny. Verder wordt er nog naar een nieuwe productielocatie gezocht in Oost-Europa.

Het is niet bekend of alle nieuwe elektrische Volkswagens op het MEB-platform staan, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Ook over de samenwerking met Ford wordt momenteel in het duister getast.

De drang naar groei is niet losgelaten, Volkswagen wil de grootste autobouwer van de wereld zijn. De productiviteit moet in 2025 met 30 procent zijn toegenomen.

Beeld: Volkswagen ID Crozz


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.