Polestar 2
En meer informatie over de nieuwe, volledig elektrische Polestar.

De Polestar 1 is nog een (ouderwetse) plugin-hybride, die zonder meer een nauwe verwantschap kent met de T8-aandrijflijn die in de meest krachtige Volvo’s wordt aangetroffen. Polestar is weliswaar een zelfstandig merk, maar heeft vrij nauwe banden met Volvo. Het merk is ook klaar voor het heden, want de belofte is gedaan dat verder uitsluitend ev’s op de markt worden gebracht. De Polestar 2 is de eerste.

Een crossover is het niet, eerder een liftback. Waarbij lift ook in enige mate lijkt te duiden op de hoogte van de carrosserie. Het is daarenboven de bedoeling om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie, die toch vooral elektrische suv’s aanbiedt. Dat blijkt uit een interview dat merkchef Thomas Ingenlath aan manager magazin heeft gegeven. Er worden interessante uitspraken gedaan, zoals deze: “Wij monteren niet alleen maar een blauwe decorsticker aan de buitenzijde, of een groene sierlijst, om te onderstrepen hoe milieuvriendelijk we zijn. We zijn de avantgardistische weg ingeslagen. En in het interieur heeft een kleine revolutie plaats.”

Niet geheel vooringenomen, maar ook niet volkomen onjuist wordt gesteld dat de Polestar 2 een vrij unieke positie inneemt. Afhankelijk van de uitvoering ligt het prijsniveau tussen de € 40.000 en 60.000, de Tesla Model 3 is dus de grootste concurrent. De auto zou avantgardistisch van vorm zijn, iets dat eigenlijk wel meevalt. In het interieur is het ongetwijfeld goed toeven, maar het is overdreven om te spreken van een revolutie. Het dashboard oogt aangenaam vertrouwd, en het staande tablet-achtige scherm zien we terug bij meer merken. Het is clean en modieus. Android is in hoge mate geïntegreerd, waardoor een veelfoud aan functies beschikbaar is en er bovendien kan worden gezorgd voor regelmatige updates.

Hoewel het best eens een verkoopkanon kan worden en het een vrij eenvoudig lijkt om op ev-tolerante markten de nodige verkooporders te schrijven, wordt er niet te hard van stapel gelopen. Geleidelijk wordt gewerkt naar een jaarproductie van 50.000 auto’s. In Europa beginnen de leveringen in mei of juni 2020.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.