Een zeker uithoudingsvermogen leidt als vanzelf tot behoorlijke productieaantallen.

Wanneer slechts op het immer vooruitstrevende uiterlijk wordt afgegaan is het niet evident, maar de BMW i3 is er sinds 2013. De auto begon zijn levensdagen als een lichtelijk eigenaardige auto met een net iets te klein accupakket, maar is geleidelijk verworden tot een zeer bruikbare ev. Een aantal zaken is nooit veranderd, de bouwkwaliteit ligt hoog, er is veel binnenruimte en het rijgedrag is ronduit vermakelijk.

Dat hebben meer dan 200.000 gelukkige bestuurders van de BMW i3 aan den lijve mogen ondervinden. Inderdaad, er zijn 200.000 stuks van de BMW i3 gebouwd in de duurzame productiefaciliteit in Leipzig (Oost-Duitsland). Ter vergelijking, de Nissan Leaf is de bestverkochte ev ter wereld. Van die auto zijn inmiddels meer dan 500.000 exemplaren gebouwd.

Het Beierse merk was er erg vroeg bij met zijn elektrische auto’s, maar heeft sindsdien nauwelijks sjoege gegeven en is niet ingegaan op de noden van de markt. BMW i zou het label worden voor auto’s met elektrische aandrijving, afgezien van de niet volledig elektrische BMW i8 is geen enkele andere auto verschenen. Die BMW i8 krijgt trouwens geen opvolger.

Helaas zijn de nieuwe, elektrische BMW’s die in de komende paar jaar op de markt worden gebracht, wat slappe aftreksels van varianten met verbrandingsmotoren. Een elektrische auto wordt er aanzienlijk beter op door te werken met een speciaal ontworpen platform. Een aandrijflijn die relatief weinig ruimte inneemt, geeft veel vrijheid bij het ontwerpen. Wel kost het wegwerken van een (groot) accupakket enige moeite, precies daarom is de gemiddelde ev wat hoger dan de gemiddelde auto.

BMW heeft eerder gesteld dat de i3 tot 2024 in productie blijft.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.