Accupakket van de Nissan Leaf
Het is afwachten tot het moment daar is. Accupakketten met eindeloos veel capaciteit, zodat het zorgeloos kilometervreten is.

Eens in de zoveel tijd wordt beterschap beloofd. Nu wordt er in ev’s gebruik gemaakt van lithium-ion accupakketten. Maar verandering is mogelijk op komst, om accupakketten te kunnen aanbieden met meer capaciteit die bovendien sneller opgeladen kunnen worden. Zo wordt er gewerkt aan solid state-accupakketten en supercondensators.

De Universiteit van Kiel (Duitsland) en het bedrijf Rena werken samen aan nieuwe accutechniek. Het laatstgenoemde bedrijf bouwt onder andere machines bedoeld voor chemische oppervlaktebehandeling en is actief in de zonne-energie. Het doel is om silicium te gaan gebruiken voor de energieopslag, dat heeft veel meer opslagcapaciteit dan lithium-ion. Die opslagcapaciteit kan met een factor tien toenemen. Er is tegelijkertijd ook een kolossaal nadeel, het materiaal is nogal instabiel en de levensduur is beperkt. Dat maakt toepassing in oplaadbare batterijen vooralsnog niet mogelijk.

Hoewel dat laatste direct weer kan worden ontkracht. Silicium wordt ook nu in lithium ion-accupakketten gebruikt, maar het aandeel van dat materiaal is 10 tot 15 procent. Het streven is om volledig uit silicium bestaande accupakketten op de markt te brengen. Dat moeten accupakketten met een hoog prestatieniveau zijn, die bovendien kosteneffectief geproduceerd kunnen worden.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.