Renault Scenic III
Een relatief eenvoudige manier om te zorgen voor minder uitstoot.

Het behoort tot de nieuwste zaken op autogebied en is in de nabije toekomst op alle mogelijke auto’s te vinden, 48 volt-technologie. Een technologie die de nodige beloftes met zich beebrengt en is ontwikkeld door gekende toeleveranciers van de autoindustrie als Continental en Delphi. Een lager verbruik en een hogere spanning op het boordnet van de auto, zodat de talrijke boordelektronica eenvoudig van stroom kan worden voorzien. Maar hoe werkt dit systeem, dat een auto geavanceerder maakt dan een auto met slechts een verbrandingsmotor, maar minder gecompliceerd dan een (plugin-)hybride?

Hoewel de naam misschien wat anders suggereert, verdwijnt de traditionele 12v-accu niet. Voor 48 volt-technologie zijn drie elementen noodzakelijk. Een startgenerator met riemaandrijving (belt driven starter generator), een AC-DC converter en een hoogvoltageaccu. De generator is middels een v-snaar verbonden met de krukas en kan zowel worden ingezet voor aandrijving van de auto als het terugwinnen van energie.

De auto wordt niet voor langere tijd volledig elektrisch aangedreven. Het systeem is er om de auto op gang te helpen en kan de verbrandingsmotor inschakelen nadat die eerder is uitgezet door het start-stopsysteem. Dat uitzetten gebeurt als de snelheid onder de 20 km/u komt. Accelereren gaat soepeler omdat er onmiddelijk vermogen beschikbaar is. Op kruissnelheden kan de verbrandingsmotor ook korte tijd worden uitgeschakeld. Afremmen betekent dat er energie wordt teruggewonnen.

De auto wordt door de generator op de eerste meters op gang geholpen, waarna de verbrandingsmotor het overneemt. Zo wordt geprofiteerd van de onmiddellijke kracht van elektrische aandrijving en de relatieve efficiëntie van de verbrandingsmotor wanneer er niet stevig geaccelereerd hoeft te worden.

Om ervoor te zorgen dat de kosten van het systeem niet te hoog zijn en ook de gewichtstoename beperkt is, wordt er gewerkt met een klein accupakket. Er is niet zoiets als een standaardomvang van dit accupakket, het heeft doorgaans een capaciteit van minder dan 1 kWh. Miniem dus. De generator levert een piekvermogen van ongeveer 10 kW.

Er is naast het al aanwezige boordnet een tweede boordnet aanwezig, dat functioneert op een spanning van 48 volt. Dit kan systemen aansturen die de nodige energie vergen. Zo werkt de Volkswagen-groep bijvoorbeeld met een elektrische supercharger.

Verwacht wordt dat twintig procent van de auto dit systeem omstreeks 2025 zullen hebben. (Via: jalopnik.com)

Beeld: een Renault Scénic III heeft als dCi 110 Hybrid Assist een 48v-systeem


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.