Nissan Leaf DC-laadoplossing
Zonnepanelen en laadpunten. De ideale combinatie om met de auto vele kilometers af te leggen op duurzaam opgewekte energie.

Dat is behoorlijk voor de hand liggend, om niet te zeggen zonneklaar. Maar verbetering is altijd mogelijk. Stroom die wordt opgewekt door zonnepanelen wordt normaalgesproken omgezet van gelijkstroom naar wisselstroom. Maar promotieonderzoek aan de TU Delft van Gautham Ram Chandra Mouli, samen met Power Research Electronics (PRE) en Last Mile Solutions biedt een doelgerichte oplossing.

Een snellaadoplossing op zonne-energie én gelijkstroom. De laders functioneren deels buiten het reguliere stroomnet. Er ontstaan geen overbodige verliezen meer doordat stroom moet worden omgezet en DC-AC-omvormers zijn overbodig. Er is nu slechts één omvormer. Een DC-link zorgt voor het opladen van de auto en voorziet ook in een verbinding met het stroomnet. Helaas wordt er niet zoiets genoemd als een gemiddeld laadvermogen.

Ook vehicle-to-grid-laden is mogelijk, er kan dus stroom worden teruggeleverd aan het net. Slimme laadalgoritmen maken het bovendien mogelijk om de zonne-energie optimaal te gebruiken. De onderzoekers zelf zien een toekomst voor zich waarin bedrijventerreinen en woonwijken op een nieuwe manier van stroom kunnen worden voorzien en deels van het net losgekoppeld kunnen worden.

Foto: Gautham Ram Chandra Mouli (TU Delft), Jos Schijffelen (PRE), Menno Kardolus (PRE), Pavol Bauer (TU Delft)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.