Opnieuw een pakketdienst met duurzaamheidsplannen. Op een gegeven moment valt in de binnensteden niet meer onder elektrische aandrijving uit te komen, een goede zaak.

Dynamic Parcel Distribution (voorheen Deutscher Paket Dienst) levert per jaar meer dan één miljard pakketten. Daar zijn busjes voor nodig, erg veel busjes. Nu wordt nog vaak voor de obligate dieselmotor gekozen, maar de zo voor de hand liggend is die keuze binnenkort niet meer. Milieuzones rukken op, emissievrij wordt de norm.

Ook DPD gaat overstag en heeft plannen bekendgemaakt voor elektrificatie van haar vloot. Het is de bedoeling om in 2025 “groen” te bezorgen in 225 Europese steden, in 20 landen. Voorafgaand aan dit beleid zijn in veel steden proefprojecten geweest. In Parijs is duurzame bezorging in 2019 van start gegaan.

Hoe ziet de vergroening er dan uit? Er worden 7.000 busjes en andere voertuigen ingezet met alternatieve aandrijvingsvormen, een groot deel zal elektrisch zijn, wat wordt gestaafd door 3.600 laadpunten die worden geïnstalleerd. Verder komen er micro-depots. Nieuwe locaties in de nabijheid van het bezorggebied.

De keuze is gevallen op busjes als de MAN eTGE, Volswagen e-Crafter en Nissan e-NV200. Er lijkt niet op grote schaal te worden overgegaan op busjes van nieuwe fabrikanten, die vaak een hoger rijbereik bieden. Ook compacte voertuigen, een klasse lager dan traditionele busjes, van de merken Tripl en Paxter zullen worden ingezet, net als (bak)fietsen en postkarren. Tot slot wordt nog altijd vertrouwd op aardgas als brandstof, een vrij conservatieve keuze.

Beeld: Mercedes-Benz eVito van DPD


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.