Kia Niro Hybrid
Met zijn hybride-aandrijving op basis van een nieuw eco-car platform neemt de Niro een nieuwe positie in binnen de klassen voor hybride-elektrische auto’s en crossovers.

De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de 1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybridetoepassingen is ontworpen. Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm. Die krachten worden via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling overgebracht. Onder de achterbank bevindt zich tot slot een 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket. Het model heeft verder een relatief gunstige luchtweerstandswaarde van 0,29.

Door de combinatie van de GDI-technologie, de TMED elektromotor en de DCT-transmissie heeft de Niro een verwacht gecombineerd brandstofverbruik van 1 op 18. Het model zal ook leverbaar zijn met een verhoogd trekgewicht. Daarmee mag de hybride maximaal 1.300 kg trekken.

De Niro is het eerste model waarin Kia het nieuwe Eco-DAS (Driver Assistance System) toepast, die zuinig rijden moet bevorderen. Dit systeem beschikt onder andere over een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen. Andere technologieën zijn de Smart Air Intake, dat de luchtweerstand beperkt door de toevoer van buitenlucht voor het HVAC-systeem zorgvuldig te reguleren, en het Auto ontwasemingssysteem dat condensvorming op de ramen voorkomt.

De hybride zal in het derde kwartaal van 2016 verkocht gaan worden. Prijzen zullen later bekend worden gemaakt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.