Amsterdam
Een betere doorstroming van het verkeer betekent minder belasting voor het milieu. Google, TNO en de gemeente Amsterdam werken aan oplossingen.

Verkeersstatistieken kunnen een bijdrage leveren aan betere en efficiëntere doorstroming van het verkeer. Door gebruik te maken van dat soort informatie kan bespaard worden op het traditionele gebruik van sensoren in de weg. Uit recent onderzoek van TNO blijkt dat verkeersstatistieken van Google een betrouwbare en kostenbesparende aanvulling zijn. De gemeente Amsterdam gaat met Google en TNO samenwerken om de gegevens in de praktijk toe te passen.

TNO onderzocht zowel de haalbaarheid als de meerwaarde van de inzet van Floating Car Data (FCD) voor verkeersmanagementtoepassingen. FCD is de informatie over de locatie en de snelheid van aanwezige reizigers die geanonimiseerd wordt verkregen van gebruikers met mobiele Android-telefoons en Google Maps. Deze verkeersstatistieken vergeleek TNO met de metingen van het netwerk aan verkeerssensoren in het wegennet in Nederland, zoals bij de ring A10 bij Amsterdam.

TNO berekende dat als 20% van de weglussen op het hoofdwegennet wordt vervangen door Google verkeersstatistieken, het nog steeds een kwalitatief goede en dekkende informatievoorziening is. Deze vervanging kan in potentie een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengen. Voor bijvoorbeeld 30 km op de A12 met drie banen in beide richtingen is met 20% minder wegsensoren een besparing van 40 duizend euro per jaar mogelijk. De totale besparing, bij vervanging van het gehele Nederlandse hoofdwegennet zou dan 161 miljoen euro bedragen op investering, beheer en onderhoud van weglussen.

De Google verkeersstatistieken bieden potentie voor verkeersmanagement toepassingen in en rond stad. In het programma “Better Cities” kijken Google, TNO en de gemeente Amsterdam naar toepassingen van verkeersstatistieken. Voorbeelden van toepassingen zijn slimme routes op basis van actuele reistijden, zowel via dynamische route informatie panelen (DRIP) als in-car-diensten zoals via een app. Een andere toepassing is filedemping en file-alert. Een derde toepassing is het verkrijgen van inzicht in neveneffecten van verkeer dat een sluiproute kiest vanwege een verkeersongeval of wegopbreking. Daarop kunnen verkeersscenario’s slimmer ontworpen worden. Concreet gaan de partijen de verbouwing rond de Zuidas aanpakken om nieuwe diensten en mogelijkheden te achterhalen. Met het doel de mobiliteit flink te verbeteren.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.