VW e-Golf in laadpalenlandschap
De Norsk elbilforening, dat is de Noorse vereniging voor elektrisch rijden, heeft een gedegen wintertest gedaan. Om antwoord te geven op de vraag der vragen; hoe ver valt er eigenlijk te komen met een vol geladen accupakket?

Voor de test werden een BMW i3, Opel Ampera-e, VW e-Golf, Hyundai Ioniq Electric en Nissan Leaf ingezet. Er werd gedurende twee dagen getest en gemeten. Startplaats was de Vulkan-parkergarage in Oslo, met een overvloed aan laadpunten. Alle auto’s zijn van start gegaan met een volledig opgeladen accupakket, met gelijkwaardige instellingen voor preconditioning (voorverwarmen van interieur en accupakket). Tijdens het rijden werd er in geen geval een eco-modus ingeschakeld, wel werd er bij afremmen zoveel mogelijk energie geregenereerd.

De auto’s hebben elk een accupakket met een iets andere bruikbare capaciteit (zie illustratie), maar leidt dat tot forse verschillen in rijbereik? Niet wanneer de Opel Ampera-e buiten beschouwing wordt gelaten. Die auto springt eruit met een accupakket van 60 kWh, maar is tegelijkertijd vrijwel onverkrijgbaar. Wie die auto wil rijden, moet geduld hebben.

In de vrij ongunstige winterse omstandigheden scoort de BMW i3 het laagst met een rijbereik van 157 km. Dan is er een middenmoot die bestaat uit de VW e-Golf, Hyundai Ioniq Electric en Nissan Leaf, die allemaal 190 km of een aantal kilometers verder dan dat komen. De Opel Ampera-e wint uiteraard, met een rijbereik van 329 km. Waarbij wel moet worden aangetekend dat dit een schatting is en dus geen absolute waarde, die werd behaald na uitputting van het accupakket. De gemiddelde snelheid lag met 50 à 60 km/u steeds vrij laag. De genoemde waarden zijn dus allesbehalve haalbaar met een vaartje van 130 km/u op de vaderlandse snelwegen, dan stijgt het verbruik nogal fors.

Het is ergens opvallend dat de Nissan Leaf niet verder komt. De auto biedt met een accupakket van 40 kWh een aantal kilowattuur meer dan de concurrentie, maar is ook wat onzuiniger. Van de 40 kWh is er naar schatting 37 kWh bruikbaar. Daarbij springt het waarschuwingslampje voor een beperkt rijbereik nogal vroeg aan. Doorrijden is dan nog een tijdlang mogelijk, maar is iets dat vrijwel niemand doet. Meer uitleg over de nieuwe Leaf, verbruik en rijbereik geeft Bjørn Nyland (Youtube).

Voor de gemiddelde elektrische auto moet er, ook in Nederlanse mild-winterse omstandigheden, worden gerekend op een rijbereik dat tussen de 150 en 200 km ligt. Een waarde die onvermijdelijk toeneemt, omdat steeds grotere accupakketten gangbaar worden. (Via: elbil.no)

Elbil capaciteit van de accupakketten
Bruikbare capaciteit van de accupakketten van de deelnemende auto’s, klikken voor grotere versie (elbil.no)

Elbil rijbereik in de winter

Het winterse rijbereik, klikken voor een grotere versie.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Jammer dat 1 van de best verkochte even in Europa, de Renault Zoë niet meegenomen is in deze test

Die auto werd verleden jaar getest door de Norsk elbilforening. De ZOE moet een afstand van plusminus 220 km kunnen halen in winterse omstandigheden. Maar het lijkt erop dat de test niet helemaal op dezelfde wijze is opgezet. Wel is het verslag van de ZOE alleen beschikbaar in het Noors, daarvan is weinig chocola te maken met Google Translate. Maar de maximumsnelheid lijkt te hebben gelegen op 90 km/u, terwijl er in de laatste test een snelwegtraject zat waar 110 km/u werd gereden.

Het lijkt natuurlijk logisch dat de Renault ZOE, met accupakket van 40 kWh, na de Opel Ampera-e het verst komt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.