Opladen
De belasting moet omlaag.

Dat stelt staatssecretaris Eric Wiebes van Financiƫn in een brief (PDF) gericht aan de Kamer. Hij wil de belasting die wordt geheven op de elektriciteit van de laadpalen omlaag brengen. Minder kosten moet elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Het gaat om een verlaging van 10,007 cent naar 4,996 cent per kWh. De oorspronkelijke motie kwam van de partijen D66 en GroenLinks. In de brief staat verder beschreven dat Wiebes een voorstel gaat doen. Het gaat hier om het Belastingplan 2017 tot en met 2020. De staatssecretaris wil in die periode een vast tarief hanteren voor de elektriciteit die geleverd wordt aan laadpalen met een zelfstandige verbinding met het net.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik denk niet dat dit heel veel mensen over de streep gaat trekken, de privebezitters hebben waarschijnlijk meer problemen met de hogere aanschafprijs.
Een gemiddelde EV rijd 5-10 km op een kwh, dus van 1-2 cent/km naar 0,5-1 cent per km.
Als ze nou gewoon de bpm afschaffen voor 100% elektrische autos, en die van benzine/diesel verdubbelen, dan gaat de rest vanzelf.

Marcel de bpm is al 0 voor elektrische auto’s, wat zou helpen is voor particulieren de btw eraf te halen dat scheelt op een Nissan Leaf zo 6000 euro.

Dit gaat op de middellange termijn helpen voor de mensen die geen ‘eigen’ laadpaal kunnen krijgen en dus altijd publiek moeten laden. Voor die mensen is de kilometerprijs ongeveer even hoog als die van een spaardiesel met 1:30, en de aanschaf van de EV is duurder.
Het mooie van deze maatregel is dat ook de huidige bezitters er wat aan hebben en dat de tweedehandsmarkt niet om zeep wordt geholpen, wat wel gebeurt bij een aanschafsubsidie (of BTW maatregel).

Ik bedoelde inderdaad de btw, de bpm is al 0, mensen zonder eigen laadpaal betalen veel meer dan die 10 cent/kw.

http://www.oplaadpalen.nl/w/laadpassen/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.