Zo maak je van EV's winstgevende virtuele energiecentrales
Door batterijen van stilstaande elektrische deelauto’s samen te voegen tot een ‘virtuele energiecentrale’ kan duurzaam opgewekte energie efficiënter gebruikt worden.

Op de VN klimaatconferentie in Parijs in november 2015 spraken deelnemende landen af om de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Om dat doel te halen zullen landen in de nabije toekomst sneller moeten overschakelen naar duurzame energiebronnen. Probleem daarbij is dat het traditionele elektriciteitsnet de variabele aanvoer van wind- en zonne-energie niet goed kan opslaan en distribueren. Ketter en Kahlen bedachten een oplossing: hun slimme software voegt de batterijen van elektrische auto’s aan de laadpaal samen tot een ‘virtuele elektriciteitscentrale’ (VE). Zo’n VE slaat goedkope energie op als de windmolens draaien en de zon schijnt. Bij grote vraag naar stroom levert de virtuele centrale deze tegen hogere prijzen weer terug aan het elektriciteitsnet.

De onderzoekers verzamelden en analyseerden GPS-data van vijfhonderd deelauto’s in een aantal grote steden. Met die gebruiksdata maakten ze een model, waarmee het verhuurbedrijf in ‘real-time’ kan voorspellen hoeveel klanten ze binnen het komende kwartier kunnen verwachten voor hun auto’s. Het onderzoek van Kahlen en prof. Ketter toont aan dat verhuurders met een virtuele elektriciteitscentrale op dit moment al een winststijging van zeven procent kunnen verwachten. Het grootste deel van die winst komt nu nog uit het goedkoop inkopen van elektriciteit op piekmomenten. Dat zijn precies de momenten dat zonne- en windenergie wordt aangeboden. Het verkopen van stroom is op dit moment nog maar op een paar momenten van de dag winstgevend.

De prijs van autobatterijen zal de komende jaren alleen maar dalen. De onderzoekers verwachten dan ook dat de extra winst die verhuurbedrijven maken met VE’s zal stijgen tot 12 procent in 2022. Rond dat moment zullen zoveel mensen een elektrische auto’s hebben dat virtuele centrales vaker tijdens vraagpieken hun groene stroom kunnen gaan leveren aan het stroomnet. Vervuilende centrales die normaal op die momenten worden opgestart kunnen dan sluiten, zo voorspellen de onderzoekers.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“Ketter en Kahlen bedachten een oplossing”

Weer zo’n stompzinnig idee. Dit maal van “Ketting en Kraaltjes”… Heb je je EV opgeladen terwijl je bij een klant zit. Ben je klaar, wil je naar je volgende klant, moet je deels gaan opladen omdat een lullo met slimme software je EV half leeg gezogen heeft “omdat je stil stond en de prijs goed was”.

Nee dank je de koekoek. Wat ik laad blijft in mijn auto, compleet los van de discussie of grote EV’s ala Tesla er last van zouden hebben als een paar kW uit de batterij “verdwijnt” en de bestuurder daarvoor betaald krijgt.

Daarnaast verkort het constant laden (vanwege ontladen door deze zuig-software) de levensduur van een batterij. Neem een Tesla. Die Batterijen worden geschat op een levensduur van meer als 10 jaar bij normaal dagelijks laden. Maar als de batterij ook vaak deels ontladen en geladen wordt door dit soort “slimme oplossingen” ga je die tien jaar + niet halen.

Dit is weer zo’n compleet onzin idee waardoor het draagvlak alleen maar afneemt. Mensen die denken dat de toekomst in dit soort ontwikkelingen zit, begrijpen het totaal niet. Niet meer dan een grote ego-trip.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.