Enige tijd geleden werd de 24 Uur van de Nürburgring afgelegd in het Eifelse bos, en één van de opvallendste deelnemers aan de langeafstandsrace was de creatie van James Glickenhaus. De Amerikaanse filmregisseur en aandelenhandelaar deed met zijn team wederom mee met de P4/5 Competizione, ditmaal voorzien van een hybride-unit.

De hybride-unit is niet gelijk aan conventionele hybride-auto’s op de openbare weg. Het is een KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat de remenergie opslaat bij het afremmen. Vergelijkbaar met het systeem uit de Porsche GT3 R Hybrid. Helemaal opgeladen kan dit een gigantische boost geven, dat bovenop het vermogen van het 4.0 liter V8-blok uit de Ferrari 430 komt.

Bij de krachtbron houdt de link met Ferrari overigens niet op, want de P4/5 Competizione -een raceversie van de P4/5– is gebaseerd op de 430 Scuderia. De body is overigens volledig uit carbonfiber opgetrokken.

In deze video is de elektro-unit goed te zien (helemaal achteraan) en worden de assen volledig elektrisch aangedreven. De elektromotor is van Magneti Marelli, en levert per ronde gedurende zes seconden 80 pk.

Een aantal fragmenten van de P4/5 Competizione die voorbij scheurt op de Nürburgring.

Zo klonk de P4/5 in de pitsstraat .


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zie je wel dat hybrides ook spannend kunnen zijn 😉
& voor een privé-team hebben ze nog een mooi resultaat behaald in de 24u van de Nürburgring.
Hij heeft wel veel last van naverbranding bij het afremmen. Je hoort dan bijna constant kleine flopjes.

@vale46: Klopt, dat was ook bij de 2011-versie van de P4/5 Competizionze (toen nog zonder KERS) al het geval. Het geeft de auto toch een van de mooiste geluidjes van alle deelnemers. 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.