Twee Outlander PHEV's, waarvan één aan de laadpaal
Onderzoek naar het gebruik van volledig elektrische auto’s en die vermaledijde plugin-hybrides. Die nooit worden opgeladen. Toch?

Het antwoord komt tot ons in de vorm van een rapport van de Hogeschool van Amsterdam. In opdracht van de vier grote gemeentes, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, en de Metropoolregio Amsterdam, is er onderzoek gedaan naar de laaddiscipline. Het is gevoel dat spreekt, als wordt gezegd dat de eigenaars slechts een plugin-hybride hebben om te profiteren van subsidies en belastingvoordeel, maar dat het daadwerklijk opladen van de accu’s teveel moeite is.

Dat blijkt in de praktijk mee te vallen. Er is onderzoek gedaan naar het gebruik van publieke laadpalen, die worden beheerd door de gemeentes. Het aandeel laadbeurten van volledig elektrische auto’s was in 2012 nog 50 %, in 2016 was dat gezakt tot 15 %. Sinds 2013 komt tussen de 50 en 60 % van het aantal laadbeurten op het conto van eigenaars van plugin hybrides. Dan blijft er nog een kwart over in de categorie onbekend. Dat klopt, want er is onderzoek gedaan op basis van laadpassen. De gebruikte methodiek (laadsnelheid en minstens één keer meer dan 16 kWh geladen) maakt het mogelijk om volledig elektrische auto’s te onderscheiden van plugin-hybrides, zij het niet in alle gevalen.

Het aantal kWh’s dat door plugin-hybrides wordt geladen neemt overigens geleidelijk af. De Opel Ampera heeft een vrij grote batterijcapaciteit, latere plugins als de BMW 330e, Mercedes-Benz C350e, Volkswagen Golf GTE en Passat GTE hebben een vrij kleine batterij. Met plugin-hybrides werd in 2016 10 miljoen kWh geladen, met volledig elektrische auto’s werd 8 miljoen kWh geladen.

Wat leren we nu precies van deze cijfers? De laadpalen worden goed gebruikt en ook de eigenaars van plugin-hybrides weten de laadpalen te vinden. Maar we krijgen niks te weten over thuisladen, op de zaak laden of laden in parkeergarages en op andere semi-publieke punten, zoals de onderzoekers zelf ook aangeven. Of iedere eigenaar van een plugin-hybride evenveel waarde hecht aan een zo vol mogelijke batterij blijft wat twijfelachtig. Je hoeft immers niet te laden om te kunnen rijden.

Foto: @dutchcarspotter op Autojunk


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.