BMW i3 Frame
Carbon is tot vijfentwintig keer duurder dan staal en daarom vindt je het materiaal vooral in supercars. Toch is ook de gehele structuur van de 35.500 euro kostende BMW i3 van dit dure materiaal gemaakt. Waarom is de i3 nog steeds relatief betaalbaar?

Koolstofvezel, ook wel carbon genoemd, is in veel opzichten het ideale materiaal voor auto’s. Het is veel lichter dan staal, veel sterker en roest niet. Klein nadeel: de prijs. Qua materiaalkosten is een carbon frame tot wel vijfentwintig keer duurder dan een frame van staal. Toch is de BMW i3 relatief betaalbaar.

Dat heeft volgens Autline Network alles te maken met de manier waarop zowel stalen als carbon frames gemaakt worden. Om een stalen frame te maken, zijn veel dure machines nodig, onder andere om het staal in de juiste vorm te persen. Autoline Network schat in dat de machines om zo’n frame te maken ongeveer 420 miljoen dollar kosten.

Kijken we naar de machines die nodig zijn om een koolstofvezel frame te maken, dan zijn die een stuk goedkoper: ongeveer 120 miljoen dollar. Ga je uit van een productie van 80.000 auto’s, dan betaal je in het geval van de stalen frame 5.250 dollar per geproduceerde auto voor de machines om dat frame te maken. Bij een carbon frame zijn de kosten 1500 dollar per auto, een besparing van 3750 euro. Op die manier vangt BMW een groot deel van de meerprijs van het carbon slim op.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Carbon delen maken is toch deels handwerk? De layers in de mal leggen, insmeren met hars, dan weer een layer er op enz. enz. enz. tot het de autoclaaf in gaat. Daarna nabewerken etc.
Staal / alu snijden, persen etc. is bijna 100% geautomatiseerd.

Correct me if i’m wrong 😉

@fijnkonijn: Je gelooft toch niet dat elk i3 frame met de hand gemaakt wordt?

@fijnkonijn: Bij supercars is dit zo, wegens kleine aantallen – lees: Lamborghini/Pagani/Donkervoort kan geen 120 miljoen neertellen voor machines. Bij voldoende aantallen echter zal er vast wel één en ander geautomatiseerd kunnen worden – snijden van fabrics, in de mal leggen, hars injecteren, vacuüm trekken…

@fijnkonijn: Video van het productieproces.

http://www.groen7.nl/video-zo-wordt-de-bmw-i3-gebouwd/

Wat uitleg had wel leuk geweest, maar technische mensen kunnen al heel wat afleiden uit de beelden…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.