Barcelona Superblock
Niet door de stad volledig af te sluiten, maar door kleine ‘groene gebieden’ te creëren.

Een groot deel van Barcelona bestaat uit een keurig vierkant grid. Een grid dat behoorlijk gebukt gaat onder het vele autoverkeer. In een nieuw experiment gaat men proberen het autorijden te ontmoedigen door diverse wegen af te sluiten voor autoverkeer. Dit gaan ze doen door zogenaamde ‘superblocks’ te creëren: een zone van negen blokken waarbinnen enkel omwonenden hun auto mogen gebruiken en dan alleen als ze stapvoets rijden. Het grootste deel van het overbodige asfalt zal worden teruggegeven aan voetgangers, fietsers en de natuur.

Op deze manier wil Barcelona de leefbaarheid van de stad vergroten. Zowel het geluidsniveau als de uitstoot van schadelijke stoffen is in Barcelona -zoals in zoveel grote steden– veel te hoog. Volgens de gemeente profiteren overigens niet alleen de direct omwonende van het project, maar ook mensen in andere delen van de stad. Of de mensen die in panden aangrenzend aan de wegen die wél openblijven voor verkeer, en vermoedelijk zelfs een stijgende verkeersdruk gaan ervaren ook zo positief zijn, is nog maar de vraag. (via CleanTechnica)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Je moet wat he…. als het OV maar geregeld is…..

Aha…, meer kilometers maken om in de stad van A naar B te geraken. Slim plan. Chapeau (op zijn Spaans dan).

@rulefollower: in de originele plannen zou er veel groen komen..Volgens de socialistische ideeën van Cerdà werd de wijk Eixample ontworpen voor bewoning door zowel de gegoede burgerij en kleine zelfstandigen als door arbeiders. Op de tekentafel werden gelijkvormige, achthoekige blokken ontworpen. Het hele district zou doorkruist worden door een lange, diagonale avenue, Diagonal genoemd.

De blokken zouden niet meer dan vier verdiepingen hoog worden en tussen de huizen werd veel plaats ingeruimd voor groen, het originele idee was zelfs dat het merendeel van de straten in het Eixample verkeersvrij zouden worden. Van dit idee is niets terechtgekomen, het Eixample is het drukste district van Barcelona geworden, met een bevolking van ongeveer 300.000.

Het is inderdaad problematisch. Sowieso voor bezoekers zou ik al pleiten om de stad niet met de auto in te gaan. Met het openbaar vervoer is tenslotte veel makkelijker. Maar ja, dan ben je weer minder onafhankelijk.
En ik moet toegeven, ook ik ben zo iemand die gewoon met de auto Amsterdam inrijdt en in Zuid of in het centrum veel te veel betaalt voor een parkeerkaartje, maar dat het wel waard vindt uiteindelijk vanwege het feit dat je zelf kan bepalen wanneer je wel of niet vertrekt.

Attitudeprobleempje dus, waar we eigenlijk wel van af moeten, ook ik.

@granlusso: onder Amsterdam arena parkeren voor slechts €10,- per dag… Met de metro de stad in! Echt ideaal en je kunt vanaf veel plaatsen opstappen dus nooit heel ver lopen naar je auto!

@granlusso: een tijd terug was er een artikel op AB over waar je “goedkoop” in het centrum kan parkeren in Amsterdam. Handig misschien wanneer je de volgende keer weer gaat..

Wie niet waagt wie niet wint! Een goede stap hopelijk ook in de goede richting

Een zoveelste mobiliteitsplan van een groot stad. Of ze effectief bijdragen aan de leefbaarheid laat ik maar terzijde.

Niet lullig bedoel maar dit artikel komt al uit begin mei dit jaar.

Zo’n gemengd gebruik schijnt in de praktijk goed te werken. Ik vraag me wel altijd af hoe dat gaat met kinderen die buiten spelen. Hoe dan ook is het een interessante oplossing.

Herrie en uitstoot ben je over een tijdje sowieso al vanaf, want alle auto’s elektrisch. Meer ruimte voor voetgangers en natuur is wel n voordeel. Alleen hoe dan als de bewoners gewoon nog door de (smalle) straatjes moeten kunnen met de auto?

Dit is dus de theorie, maar hoe gaan ze in het in de praktijk brengen? Probleem is uiteindelijk vaak de handhaving….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.