Door een (dreigend) tekort aan laadpalen is het moeilijk om een beschikbaar exemplaar te vinden, om van alle andere bijkomende ergernissen maar te zwijgen, en over het algemeen is de actieradius van de EV toereikend voor zijn doel. Daarom kiezen de meeste mensen ervoor om thuis te laden.

BMW directielid Herbert Diess zegt dat de doorsnee EV-eigenaar geen openbaar oplaadpunt nodig heeft en zich uitstekend redt zonder laadinfrastructuur. Een jaar lang reed hij een BMW i3 en heeft volgens eigen zeggen nog geen één keer gebruik hoeven maken van een openbaar laadpunt.

Studies hebben aangetoond dat 95 procent van de ritten op een enkele acculading gereden kunnen worden, zelfs met de kortere range van ‘budget’-EV’s. Hoewel er een grote groei in het aantal EV’s wordt verwacht, zullen de auto’s voornamelijk worden ingezet op kortere forenzenritten in stedelijke gebieden. Hiervoor is een lader thuis en eventueel op het werk ruim voldoende om de accu van stroom te voorzien.

Echter, die overige 5 procent van de elektrische ritten hebben onderweg een (snel)laadpaal nodig om op de plaats van bestemming te komen. Soms willen we verder rijden dan op en naar naar het werk en de supermarkt, bijvoorbeeld om familie te bezoeken of op vakantie te gaan. De range anxiety wordt tegengegaan door te kiezen voor een range extender, die de actieradius al snel verdubbeld. Echter, dit maakt de verleiding groot om het laden minder serieus te nemen en het grootste voordeel van de EV – uitstootvrij rijden – teniet te doen.

Daarnaast is niet iedereen in de positie om de auto voor de deur te laden. Zo heeft ondernemer Martijn Schooneman uit Enkhuizen al zeven boetes ontvangen voor foutief parkeren terwijl hij zijn Opel Ampera voor de deur laadt. Hij kijkt uit naar een openbaar laadpunt bij het NS-station van Enkhuizen, waarvan de plaatsing is vertraagd door vervuilde grond. Het is zelfs tot een klein dispuut met de gemeente gekomen.

Hoewel het zeker is aan te moedigen om zo veel mogelijk thuis te laden (de elektriciteitscentrales moeten dit makkelijk aankunnen), blijft de uitrol van een goed snellaadnetwerk nodig. Reizigers hebben hiermee de zekerheid om op punt B te arriveren, wat range anxiety verleden tijd maakt en de adoptie van EV’s bevordert.



Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Publieke laadpaaltjes bij parkeerplaatsen zullen gaan verdwijnen. Thuisladen en snelladen voor onderweg (www.fastned.nl) zullen denk ik de norm worden. Die paaltjes laden veel te langzaam, te duur in aanleg en je kunt moeilijk bij elke parkeerplaats een laadpaal neerzetten als er straks steeds meer EV’s komen.

@lennart81: ik heb ergens een concept gezien dat van vrijwel elke lantarenpaal met minimale inspanning een laadpaal kan maken. Waar een wil is, is een weg.

@mashell:
Idee van een ontwerper, niet van een techneut. Het is niet nodig, accu’s worden beter en snelladers sneller. Daarbij, aan het vermogen van een lantarenpaal heb je niets… ken jij lantarenpalen van 50kW (en hoger)?

@lennart81: Deels met je eens.

Zelf ben ik een Model S rijder en maak ik veel gebruik van publieke laad infrastructuur, maar ik zie het ook niet gebeuren dat elke parkeerplaats een laadpaal heeft.

Dat kent zijn problemen, denk maar eens aan de infra die er nodig is.

Wel zie ik een toekomst in laadpalen bij parkeer garages, P+R, grote parkeer terreinen, restaurants en ga zo maar door.

Vooral nu FastNed komt met hun 201 snelladers in Nederland moet het een stuk beter worden.

Al is 50kW tot 80kW nog steeds te langzaam voor de meeste mensen, maar het is een grote stap in de juiste richting.

Ik heb het geluk dat ik een 22kW lader thuis heb en bij onze kantoren 11kW laadpunten, dus ik kan zonder problemen het land door rijden.

Meer snelladers maakt inderdaad een openbaar laadpunt voor een bezoeker aan een stad/dorp minder belangrijk. Dus zo snel mogelijk zo veel mogelijk van die dingen neerzetten! Maar in de grote steden ben je (zoals ik) wel aangewezen op openbare palen om thuis te laden. Dus ook daar hebben we er nog meer van nodig..

Als je geen eigen oprit hebt, ben je aangewezen op een parkeerplek in de openbare ruimte…

Bij mijn nog te bouwen nieuwbouwwoning in Utrecht krijgen we geen eigen parkeerplaats. Het liefst wil ik in de voortuin een eigen laadvoorziening neerzetten, zodat ik met mijn eigen (zonne)stroom kan laden. Ik heb al bij de gemeente Utrecht geinformeerd of dit kan, maar ik kreeg als antwoord dat het beleid daarover afhangt van de komende verkiezingsuitslag…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.