Omdat het voor velen moeilijk blijft om de overstap naar elektrisch rijden te maken, zetten wij de voordelen op een rijtje.

Veiligheid
Doordat er voorin (of achterin) een EV geen zware motor ligt, is de kreukelzone vele malen groter. Bij een aanrijding worden de krachten beter opgevangen en krijgen de inzittenden een minder grote klap te verduren. Een mooi voorbeeld is de Tesla Model S, de veiligste auto die de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft getest.

Acceleratie
Het versnellen van een elektrische auto kan het beste zelf ervaren worden. De beste omschrijving die ik ervoor heb is ‘afgeschoten worden met een elastiek’. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor, die eerst op toeren moet komen voordat het optimale vermogen eruit kan worden gehaald, is de maximale koppel van een EV altijd beschikbaar. Zelfs vanuit stilstand, waardoor een dragrace tussen een elektrisch en brandstof aangedreven wagen al snel gewonnen wordt door de EV.

Efficiëntie
Alle motoren zetten een vorm van energie om in bewegingsenergie. Echter, een elektromotor doet dit met meer dan 90 procent vele malen efficiënter dan een verbrandingsmotor (ongeveer 40 procent). Met andere worden, er gaat minder energie verloren bij een elektrische aandrijvingslijn dan bij de traditionele variant.

Onderhoud
Een ‘gewone’ auto heeft meer bewegende onderdelen dan een EV. Hoe meer er beweegt, hoe meer er stuk kan gaan. Dat gezegd hebbende, is het niet zozeer eenvoudiger om aan een EV te sleutelen. De onderdelen zitten dicht op elkaar gepakt en de auto heeft een grote hoeveelheid computers aan boord. Hierdoor moet de monteur niet alleen handig met gereedschap zijn, maar ook (bij wijze van spreken) een gecertificeerd IT’er. Desondanks zijn er gewoon minder technische mankementen in een EV en is er minder onderhoud nodig.

Vierwielaandrijving
In een EV met vierwielaandrijving drijven twee elektromotors (soms vier!) onafhankelijk van elkaar de voor- en achter wielen aan. Hierdoor is de wegligging snaarstrak. Een ‘gewone’ auto met vierwielaandrijving en enkele motor heeft dit voordeel niet. Bepaalde wielen kunnen worden afgeremd of juist sterker aangedreven met behulp van sperdifferentieel en tractiecontrole, maar dit zal nooit hetzelfde effect behalen.

Brandstofprijzen
Voor velen is dit de voornaamste reden om de overstap naar elektrisch rijden te overwegen. De brandstofprijzen stijgen, zeker als de voorraden (tijdelijk) beperkt zijn, waardoor ieder bezoek aan de pomp weer pijnlijk is. Wie de stekker gebruikt, is 40 tot 50 procent goedkoper uit. Of dit opweegt tegen de hogere aanschafprijs (die steeds verder daalt)? Ja. U betaalt namelijk geen MRB of BPM. Met de besparing op brandstof en het eerder genoemde onderhoud kunnen de kosten er al na een paar jaar worden uitgehaald.

Uitstoot
De EV produceert geen uitlaatgassen. Althans, niet direct. De elektriciteit waarmee de motor wordt aangedreven moet ergens vandaan komen, maar ook bij de productie van de auto komt er CO2 vrij. Volgens een Engels onderzoek is de gemiddelde elektrische auto is verantwoordelijk voor 85 gram CO2 per kilometer. Dit is nog altijd 24 tot 40 gram CO2 minder dan voor de gemiddelde nieuwe auto in Nederland. Dit getal is verder terug te dringen door gebruik te maken van groene stroom en te kiezen voor een fabrikant die milieuvriendelijke productie hoog in het vaandel heeft staan. Hoe dan ook, de elektrische auto is altijd schoner dan een ‘gewone’ auto.


Meer lezen over: , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

En er is 1 reden waarom de brandstofmotor beter is dan de EV: Range anxiety
En die reden is voor veel mensen doorslaggevend.

@koeberg: maar die reden is een gevoel en bijna nooit nodig. Dat zal minder worden als men er meer mee in aanraking komt.

Daar heb ik in mijn Tesla Model S met een bereik in de dagelijkse praktijk van 350 km (bij 120 km/u) nou helemaal geen last van.

Zeker als je bedenkt dat er over één jaar al een netwerk van superchargers langs de Europese snelwegen staat waar een Model S in 40 minuten weer helemaal vol zit (gratis) en vervolgens weer 350 km door kan rijden. Mooie gelegenheid om even wat te eten, of om te surfen op het joekel van een touch screen in het dashboard.

@mattraket: Proficiat, je bent in het bezit van mijn droomauto!

Met een Tesla zul je daar inderdaad weinig last van hebben. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de prijs en specs van de toekomstige goedkopere sedan van tesla.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.