Autofabrikanten en bedrijven gaan verder dan alleen het downsizen van verbrandingsmotoren of het toepassen van elektromotoren in de aandrijflijn. Er zijn tal van innovaties die het benzine- of dieselverbruik terugdringen. En we komen ze steeds vaker tegen in moderne auto’s.

We hebben er zeven uitgekozen en uitgelicht.

1. Tire pressure monitoring systems

tpms

De NHTSA onderzocht onlangs de werking van het bandenspanningscontrolesysteem door bij 6.103 voertuigen de bandenspanning te checken. Bij 23% van de auto’s zonder TPMS stond de bandenspanning 25% onder het voorgeschreven niveau. Van de auto’s met een controlesysteem was het percentage dat niet aan de voorgeschreven spanning voldeed slechts 11,8. Ergo: TPM zorgt ervoor dat men de banden beter op spanning houdt, wat de rolweerstand doet afnemen en het brandstofverbruik ten goed komt.

2. Cilinderuitschakeling

Volkswagen en Audi passen het toe op bread- & butter-modellen, maar deze noviteit sijpelt langzaam omhoog naar de topmodellen. Zelfs supercars hebben de tegenwoordig de optie op bij deellast een aantal cilinders uit te schakelen. De Lamborghini Aventador LP700-4 wordt hierdoor een zes-in-lijn, de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray transformeert tijdelijk naar een V4 in plaats van een V8.

3. Boetes

boete-leaserijder

Geen verkeersboetes, maar bedrijven en leasemaatschappijen die aan de hand van tankpasgegevens financiële consequenties verbinden onzuinig rijgedrag. Wanneer consultants bij Capgemini bovengemiddeld veel brandstof verbruiken, moeten ze bijbetalen. Het bedrijf gaat hierbij uit van de industrienorm plus 15%, zodat er een marge is voor bijvoorbeeld de persoonlijke rijstijl van een gebruiker en het gebruik van brandstofverbruikende opties als airco.

4. Groene banden

Brandstofefficientie-C1

Volgens een onderzoek van LANXESS is de ‘groene return’ op kwaliteitsbanden met lage rolweerstand zeer hoog. Investeringen van automobilisten in dit type banden betalen zich veel sneller terug dan automatische start-stop systemen en hybride-aandrijvingen, zo maakten ze onlangs bekend.

5. Verbeterde aerodynamica

_MG_2112

voor bestaande auto’s wordt het vaak lastig het exterieur te tweaken met onderdelen die de aerodynamica verbeteren. Bij vrachtwagens is deze drempel minder hoog. Trucks die bijvoorbeeld zijn uitgerust met een staartstuk van Ephicas besparen al gauw 1,6 lieter diesel per honderd kilometer, zo wezen tests onlangs uit.

6. Vliegwielsysteem

Een vliegwiel van de De Technische Universiteit Eindhoven dat energie opslaat bij afremmen, en weer afgeeft bij het optrekken. Het zou auto’s tot 30% zuiniger kunnen maken. En dat met een schijfje van 10 kilogram (dat hopelijk niet losschiet).

7. Start/stop-systeem

start-stop-bosch

Steeds meer nieuw ingeschreven auto’s in Nederland zijn uitgerust met het start/stopsysteem. In 2011 was 35 procent van de nieuwe auto’s uitgerust met start/stop, tegenover 22 procent in 2010. In 2013 zal in Europa één op de twee nieuwe auto´s een start/stopsysteem hebben. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verminderen met 5 tot 8%, mits je het niet laat uitschakelen natuurlijk.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.