De geschiedenis van de elektrische auto gaat ver terug. Als een ware trend kent het zijn ups en downs, waarvan de laatste up zo’n drie jaar geleden begon met de Nissan Leaf en Chevrolet Volt. Sindsdien breidt het aantal EV-exemplaren en -modellen zich in rap tempo uit, en ook deze generatie pioniers kunnen ons een hoop dingen leren.

In Nederland rijden inmiddels zo’n 20.000 elektrische auto’s, waarbij de Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in en Volvo V60 Plug-in Hybrid verreweg de populairste modellen zijn. Ook de Chevrolet Volt, Nissan Leaf en Tesla Model S doen het hier goed. De overige 11 stekkerauto’s op de markt blijven flink achter, waar een aantal redenen voor te bedenken zijn.

Hier volgen een aantal lessen die zowel autofabrikanten als EV-rijders volgens VentureBeat de afgelopen drie jaar hebben kunnen leren van hun vergissingen en successen.

1. Er zijn verschillende soorten EV-kopers

De University of California-Davis ontdekte dat kopers van een elektrische auto of plug-in hybride hier vier verschillende motivaties voor hebben: de eerste willen zijn met nieuwe technologie, de wens om zo milieubewust mogelijk te rijden, zich zorgen maken over de beschikbaarheid van brandstoffen, en op de lange termijn minder kosten maken.

2. De actieradius weegt zwaar mee

Zelfs als mensen geen lange afstanden afleggen, willen zij zich niet beperkt voelen door de actieradius van het voertuig. Hierin zit een belangrijk succes van de Tesla Model S, die met ongeveer 400 kilometer verder komt dan elke andere EV, maar ook in plug-in hybrides waarbij de range-extender de range anxiety wegneemt.

3. EV’s zijn comfortabel

De beste manier om mensen over te laten stappen op elektrisch rijden, is om het ze zelf te ervaren. Omdat we zo gewend zijn aan het geluid en de koppelkromme van een brandstofauto, is het moeilijk voor te stellen hoe het is om in volledige stilte te rijden met maximum koppel op ieder moment.

4. De meeste EV’s worden gebouwd door bestaande autofabrikanten

Tesla is de uitzondering op de regel, maar de meeste stekkerauto’s die het op de markt uit weten te houden komen van een gevestigd automerk. Startup bedrijven zoals Fisker, Coda en Think hebben het niet gehaald.

5. EV’s rijden betrouwbaar een heleboel kilometers

De eerste eigenaar zal er niet zo mee zitten, maar de accu van een tweedehands EV is reden tot zorgen voor veel kopers. Door (onjuist) gebruik en temperatuursinvloeden neemt de capaciteit af, en een nieuwe accu is erg duur. Gelukkig geven veel fabrikanten een goede garantie en is het mogelijk om ruim 160.000 kilometer te rijden zonder problemen.

6. Het beste moet nog komen

De techniek staat niet stil. De batterijen worden goedkoper, gaan langer mee en leveren een steeds grotere actieradius. Er komen meer en meer modellen stekkerauto’s op de markt die langzamerhand alle niches vullen. Hierdoor is er voor elk wat wils; of u nu een klein stadsautootje wilt rijden of een flinke pickup truck, het kan allemaal elektrisch.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

We hebben 7 dingen geleerd! Autowebsites en blogs zijn zo anti dat er nooit een normaal artikel geschreven kan worden over hybrides en haar opvolgers. En als ze iets normaals schrijven moet het op een speciale in de hoekgestopte website. Alsof groene auto’s geen gewone auto zijn zoals op hun gewone websites. Anders hadden ze het nieuws ook gewoon daar op hun website kunnen plaatsen?

Zeker te negatief Autoblog??? Of gewoon de waarheid. Groene auto’s zijn net zo hard AUTO’S. Wordt eens wakker en zet gewoon al het autonieuws bij elkaar jongens.

Helemaal mee eens..!

De volledige stilte van een EV zal in de praktijk tegenvallen denk ik: windgeruis en afrolgeluiden van de banden kunnen heel fors zijn. Alleen bij dure EV’s met veel geluiddemping zullen die geluiden succesvol worden onderdrukt.

@fit4fun: Dat merk ik bij mijn Model S al. Als je ├ęcht langzaam rijd dan hoort niemand je. Maar zodra je 15km/h rijd beginnen de banden toch stiekem al best wat geluid te maken.

Vanaf 20km/h verschilt het al weinig meer met de meeste moderne diesels of benzine auto’s.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.