Het repareren van scheuren in betonnen bouwwerken zoals bruggen of tunnels is een bewerkelijke en kostbare maar helaas noodzakelijke aangelegenheid. De TU Delft doet al lange tijd onderzoek naar het zelfherstellende vermogen van betonstructuren, een duurzame oplossing is nu dichtbij.

De uitvinding van wetenschapper Henk Jonkers, een Delftse doctor, kan binnen twee à drie jaar commercieel worden. Jonkers won in 2009 de Delft Design & Engineering Award en ontving 25.000 euro om zijn idee marktrijp te maken.

Beton is het meest gebruikte bouwmateriaal ter wereld maar heeft één groot nadeel: onder druk kunnen er gemakkelijk scheuren ontstaan. Worden dergelijke scheuren te groot, dan leidt dat tot roest van de stalen bewapening. Betonrot is niet alleen een lelijk gezicht maar gaat ook ten koste van de mechanische eigenschappen van een bouwwerk. Daarom wordt in de bouw vaak meer bewapening gebruikt dan nodig om te voorkomen dat de scheuren in een constructie te groot worden. Dit extra staal heeft echter geen structureel nut en is met de hoge staalprijzen een dure oplossing. Een andere oplossing is de scheuren te repareren. In ondergrondse of vochthoudende constructies stuit dat echter op grote problemen. De beste oplossing is zonder twijfel zelfherstellend beton, en dat is precies waar de onderzoekers van de TU Delft aan werken.

Het nieuwe materiaal kan de levensduur van het beton verlengen, met aanzienlijke kostenbesparingen als gevolg. Als alles goed gaat, dan zal dr. Jonkers in 2 a 3 jaar beginnen met de commercialisering van het systeem, zo schrijft de BBC. “In het laboratorium hebben we de genezing van scheuren met een breedte van 0,5 mm gezien, dat is twee tot drie keer hoger dan de norm,” zo liet Jonkers weten. Men is nu aan het opschalen, om grote hoeveelheden te produceren en dit ook buitenshuis te testen. Zo kan men zien of dit concept echt werkt in de praktijk, dat proces gaat echter nog zeker 2 jaar duren.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik mis de link naar autonieuws een beetje

@jobh: wat dat betreft begint het hier steeds meer op autoblog te lijken;)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.