Bij het asfalteren van de onderlagen van de wegen van en naar de Sluiskiltunnel wordt Laagenergie Asfaltbeton (LEAB) toegepast. De productie van dit wegdek wordt circa dertig procent aan energie bespaart en de CO2-uitstoot neemt eveneens met circa dertig procent af.

Aannemerscombinatie BAM-TBI werkt momenteel hard aan het asfalteren van de weg tussen de tunnel en het viaduct Axelsche gat. In de loop van dit jaar volgen de andere wegvakken, de tunnel en de toeritten. In het voorjaar van 2015 wordt de deklaag van geluidsreducerend asfalt aangebracht. In totaal verwerkt BAM Wegen op een traject van bijna negen kilometer circa 110.000 ton asfalt.

LEAB is een innovatie van BAM Wegen, die in toenemende mate wordt toegepast op rijks- en provinciale wegen. Recent zijn ook binnenstedelijke wegen in Bergen op Zoom en Breda voorzien van LEAB. Het asfalt is afkomstig van de asfaltcentrale APM in Bergen op Zoom. LEAB levert een forse energiebesparing op en is kwalitatief even sterk als traditioneel asfalt. Ook internationaal is er steeds meer interesse voor de toepassing van LEAB. BAM Wegen heeft de innovatieve productietechniek onder meer in Japan en Duitsland geïntroduceerd.

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent – Terneuzen. Deze brug staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en het vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent – Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent – Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel heeft twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 meter beneden NAP liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa elf meter. De nieuwe verbinding is in totaal zes kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tof! Ben benieuwd. Ik sta met regelmaat voor die pokke brug te wachten.

De A58 mogen ze dit asfalt ook wel eens op gooien, want daar is het verbruik om te huilen.

Inderdaad die tunnel had er 20 jaar geleden al moeten zijn. Bij elkaar heb ik denk ik al bijna een week van mn leven aan wachten voor die brug of omrijden via de sluizen verknoeid….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.