Dankzij de lage bijtellingcategorieën en de eisen van werkgevers rijdt 65% van de zakelijke rijders niet in de auto van hun keuze. Hun ontevredenheid groeit.

De auto van de zaak staat al enige jaren onder druk. De auto die na betaling van een fikse bijtelling ook privé gebruikt mag worden wordt steeds vaker omhuld door regels en aansprakelijkheden vanuit de werkgever. Om een beetje te kunnen besparen kiezen berijders voor een auto met een lage bijtelling. De fiscale sturing is echter het doel voorbij geschoten. Slechts enkele modellen worden zeer sterk bevoordeeld.

Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) onderzocht naar aanleiding van de vele opmerkingen en klachten van leden de gevolgen van regelgeving en fiscaal beleid. Aan 2000 leden is de vraag voorgelegd “Rijdt u in de auto die u wenst?”. En wat blijkt? 65% van de zakelijke rijders rijdt niet in de auto die zij eigenlijk zouden willen rijden. Vervolgens is er gevraagd naar de reden dat een berijder niet de gewenste auto heeft uitgekozen.

ongewenste auto

Het gros van de berijders geeft aan door de lage bijtellingscategorieën andere keuzes gemaakt te hebben. 28% geeft aan dat zij in hun keuzes werden gestuurd door hun werkgever. Slechts 22% wijt het rijden van een ongewenste auto aan een te beperkt budget. Martin Huisman, voorzitter VAVDZ, zegt hierover:

De sturing die berijders ervaren is buiten proportie. De negatieve gevolgen zijn veel groter dan wordt verondersteld. Voor de automotive branche zijn de lage bijtellingscategorieën marktverstorend. Voor werkgevers beïnvloedt het in negatieve zin de medewerkerstevredenheid. De zakelijke auto past minder goed past bij de gezinssituatie en dit heeft een direct effect op de mate en soort aanschaf van de tweede auto. Dit pakt vaak negatief uit voor zowel infrastructuur als milieu. Het wordt tijd dat het fiscaal bijtellingssysteem op de schop gaat en het wordt ook tijd dat werkgevers weer meer rekening gaan houden met privé gebruik van de werknemer”.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat een gelul. Een negatieve medewerkerstevredenheid. Overdreven allemaal zeg

De auto wordt veel te veel als beloningscomponent meegenomen, en zo’n lease bespaart je de financieringskosten van een nieuwe auto. Bijtelling is daarom best terecht. Als je graag een andere auto rijdt, vraag een reiskosten vergoeding of hoger loon en koop of lease er privé een.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.