Wrightspeed X1
En dat is opmerkelijk, want bouwer Ian Wright, is een van de oprichters van Tesla. Tot een productieversie kwam het helaas nooit.

Je dacht dat een Tesla Model S P85D snel kon accelereren? Deze tien jaar oude elektrische auto is nog een stukje sneller: 0-100 km/u in slechts 3 seconden! Het kan zijn dat de auto je enigszins bekend voorkomt en dat is niet omdat er zoveel Wrightspeed X1’s zijn gebouwd -het bleef namelijk bij één prototype- maar omdat Ian Wright een Ariel Atom als basis gebruikte. Eigenlijk zoals Tesla dat ook deed met de Tesla Roadster, die een Lotus Elise als basis heeft. Dat is geen toeval, want Ian Wright wordt gezien als een van de vier oprichters van Tesla. Oorspronkelijk had Wright overigens wel plannen om de X1 in serie te gaan bouwen, maar toen de crisis toesloeg besloot hij daar toch vanaf te zien:

It’s one thing to build electric cars, but it’s another to go out and get some kind of respectable market size and funding. At this stage of the game, when oil is cheap and batteries still expensive, spending two to three times the price on an electric car doesn’t really make sense.

Hoewel de Wrightspeed X1 nooit een vervolg heeft gekregen, is het bedrijf nog altijd actief. Volgens Wright is het veel logischer om de met elektrificering van ons wagenpark te beginnen bij vrachtwagens. Zijn bedrijf ontwikkeld ombouwkits waarmee trucks voorzien worden van een elektrische aandrijflijn en een range extender in de vorm van een kleine turbinemotor.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Leuk speelgoed, maar die trucks-ombouw is des te interessanter. Vind het vreemd dat het bedrijf nog niet opgekocht is door een grote vis als Volvo, Daimler of VW, om standaard in hun vrachtwagens in te bouwen…

zie dat op het dashboard (accu-management) er ac-propulsion staat, onderhuids dus zelfde techniek als de tesla roadster (welke ook gebaseerd is op de AC Propulsion tzero)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.