Wrightspeed Route
In eerste instantie lijkt Isuzu’s N-Serie nu niet bepaald een spannende lichte vrachtwagen, maar een door Wrightspeed onderhanden genomen exemplaar is bovenmatig interessant.

Wrightspeed, opgericht door Tesla’s mede-oprichter Ian Wright, is geen truck- of autofabrikant maar richt zich volledig op het ontwikkelen, bouwen en inbouwen van hybride-aandrijfsystemen. Daarbij combineren ze elektromotor(en) niet met een gebruikelijke diesel- of benzinemotor, maar met een kleine dieselturbine. Deze levert tussen de 40 en 90 pk en is niet mechanisch verbonden met de aangedreven wielen. Doordat de turbinemotor licht en klein is, kan hij gemakkelijk worden ingebouwd in bestaande lichte vrachtwagens en grote bestelbussen. Het maximale vermogen wat door de elektromotoren naar de achterwielen wordt gestuurd is elektronisch begrensd, al kun je het systeem door Wrightspeed laten afregelen op alles tussen de 125 en 250 pk. Bijzonder -gezien het enorme koppel- is ook de vierversnellingsbak, die vlgens Wrightspeed geruisloos kan schakelen zonder koppeling.

Qua accu’s heb je de keuze uit exemplaren met een capaciteit tussen de 25 en 39 kWh, hoe ver je daarmee precies kunt komen is niet te zeggen aangezien dit ook afhangt van het voertuig waarin de Route-aandrijflijn wordt ingebouwd. Zeker voor vrachtwagens die met name ingezet worden voor korte afstanden maar incidenteel ook langere afstanden moeten kunnen afleggen lijkt de aandrijflijn ideaal. We zien er meer heil in dan in bovenleidingen in ieder geval.

Route HD

Voor grotere trucks heeft Wrightspeed ook de Route HD in het assortiment, deze aandrijflijn heeft een grotere turbine en een zwaardere 78 kWh-accu. Daarnaast heeft de start-up uit silicon valley onder de naam The Circuit ook een aandrijflijn voor luxe personenauto’s ontwikkeld. Deze zou dankzij vier motoren meer dan 1000 pk op beide wielen kunnen loslaten, al is er nog geen werkend exemplaar gebouwd. Het lijkt ook sterk dat deze aandrijflijn in bestaande auto’s kan worden gelepeld, daarvoor is de beschikbare ruimte te beperkt en vooral te veel afgestemd op de door de fabrikant zelf gebruikte aandrijflijn.

Momentaal testen zowel FedEx als een afvalverwerker uit de San Fransisco-regio plug-inhybride trucks van Wrightspeed. Wellicht worden in de nabije toekomst dus pakketjes bezorgd en afval opgehaald in vrachtwagens met turbine-motoren gekoppeld aan plug-inhybridetechniek. Tot die tijd moeten we het doen met een toffe promovideo die het bedrijf schoot op de zoutvlaktes bij Bonneville.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.