Nuna8
Dit jaar doen er drie teams mee aan de wedstrijd voor zonneauto’s in Australië, we stellen ze aan jullie voor.

Het tweejaarlijkse festijn wordt verreden over een een afstand van maar liefst 3.021 kilometer op een parcours dat dwars door Australië gaat. Gestart wordt in Darwin, de finish ligt in het zuiden van het land te Adelaide. Het evenement vond voor het eerst plaats in 1987 en dit jaar zal de Bridgstone World Solar Challenge worden verreden van 18 tot en met 25 oktober. Dit zijn de auto’s waarmee de Nederlandse teams gaan deelnemen.

Nuna8

Nuna8, TU Delft

Ten opzichte van de in 2013 winnende Nuna7 werd de opvolger, de Nuna8, zo’n 30 kilogram lichter. Daarmee komt het drooggewicht van de zonneracer uit op een nette 160 kg. De luchtweerstand nam af met een forse 9%. Voor de energie zorgen 391 monokristallijn siliciumzonnecellen, met volgens de TU een efficiëntie van 24%.

Stella Lux

Stella Lux, TU Eindhoven

De Brabanders gooien het over een andere boeg, die met het oog op toekomstige toepassingen wellicht nog relevanter is dan de racy single seaters. In de Stella Lux kunnen namelijk vier personen plaatsnemen, die zo’n 1.000 km emissievrij kunnen reizen. De auto doet mee in de Cruiser Class en twee jaar geleden was het team uit Eindhoven succesvol met de voorloper van deze Stella Lux: de Stella. De Cruiser Class werd in 2013 ingevoerd. Auto’s in deze klasse worden naast snelheid en verbruik beoordeeld op het aantal personen dat in de auto kan plaatsnemen en de praktische bruikbaarheid.

Red One

Red One, Universiteit Twente

Laat je niet om de tuin leiden door de wellicht wat simpele naam van deze zonneracer, want onder de kap gaat bijzonder geavanceerde techniek schuil. De Red One weegt slechts 149 kg en is dus nog lichter dan de Nuna8, maar heeft weer een wat lager rendement van 22%. Toch wist de de auto onlangs een topsnelheid te noteren van bijna 139 km/u.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.