Verbeelding van een Ionity-lader bij nacht
Of is in dit geval de wens vader van de gedachte? Want heeft Tesla hier eigenlijk iets mee te winnen, het merk heeft al overal en nergens Superchargers staan.

Dat terwijl Ionity vol goede bedoelingen zit, maar nog wel een kraakvers bedrijf is. De eerste snellaadlocatie is recentelijk geopend. Maar uiteindelijk wil het bedrijf dat er om de 120 kilometer een snellader staat, waarmee bovendien laadsnelheden van 350 kW gehaald kunnen worden. De eerste stations worden gebouwd in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk.

Het bedrijf is opgezet door een aantal grote automerken, die nu nog hoofdzakelijk actief zijn in de wereld van voertuigen die vooruit komen met fossiele brandstoffen. Het gaat om de merken Ford, BMW en de gehele Volkswagen-groep. Voor zover deze merken al elektrische auto’s aanbieden, zijn het er ook echt maar enkele. Dat maakt het logisch dat er wordt gelonkt naar Tesla. Een merk met een schat aan ervaring en toevallig ook erg veel verstand van het opzetten van een snellaadwerk, want er zijn nogal wat Superchargers. Dat is nuttige kennis voor Ionity.

Het toekomstbeeld is gekleurd door optimisme. Alle snelladers moeten toegankelijk worden voor bezitters van alle mogelijke elektrische auto’s, waarbij direct ook een einde moet komen aan de haast eindeloze hoeveelheid laadpassen. Dat betekent dus dat een Porsche Mission E en een Tesla Model S gebroederlijk naast elkaar kunnen staan bij een snellaadstation. Ook zou de lader de auto moeten herkennen, om de kosten achteraf automatisch in rekening te kunnen brengen. Zodat het mogelijk is om waarlijk gedachteloos, of toch zeker zonder laadzorgen Europa te doorkruisen. Hoewel dat beeld vooral komt van Stefan Bretzel, directeur van het Center of Automotive Management.

Behalve met Tesla zijn er gesprekken gaande met de merken Volvo, Fiat-Chrysler, PSA (met daarbij uiteraard Opel), Jaguar en Land Rover. Dat blijkt uit de woorden van Michael Hajesch, leider van Ionity. De eerste 20 bouwvergunningen zijn inmiddels binnen, maar er wordt gejaagd op een totaal van 400 vergunningen. Uitsluitend op A1-locaties, direct langs de Autobahn. Want mensen laten omrijden is geen optie. Ambitie en werkdrift kunnen Ionity moeilijk worden ontzegd. We gaan het zien of de beloftes worden waargemaakt. (Via: sueddeutsche.de)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Die herken functie, waarbij de auto herkent wordt door de laadpaal, die bestaat al, en FastNed heeft ‘m al functioneel. Als je een CCS aansluiting hebt, kan je de ‘handshake’ volledig zonder laadpas, app of wat ook laten verlopen.

Echter, dan zit je dus wel vast aan het tarief van de paal-leverancier, zoals bijvoorbeeld FastNed. Als je met een andere pas goedkoper uit zou kunnen zijn ( zo zijn er in Duitsland inmiddels flatrate passen ) dan heb je toch de laadpas nodig en juist niet de automatische koppeling inclusief betalingsafhandeling via de CCS stekker.

Het systeem wat nu bestaat, waarbij de leverancier van de laadpaal niet gelijk is aan de leverancier van de afgenomen stroom is wat vreemd, maar het heeft zo z’n voordelen.

Voor wat het artikel betreft: Tesla is al sinds februari lid van het ChargIN consortium. Maar dat zegt niet zoveel. Er gaan geruchten dat de Model 3 in Europa wellicht voorzien zal worden van de CCS aansluiting, maar voor ’t zelfde geld komt er enkel een Tesla adapter te hangen bij de Ionity stations: Tesla gebruikt in Europa de type 2 stekker en kan daar ook gewoon mee DC laden. Er hangen bij de FastNed stations in Nederland CHAdeMo adapters voor Tesla’s. Bij Ionity wil Tesla wellicht veiligstellen dat ook dáár een Tesla mogelijkheid beschikbaar zal zijn? (via een adapter, of een slimme type 2 stekker, of of of gaan ze de Model 3 voorzien van de (lomp grote) CCS aansluiting…..?

De tijd zal het leren. Nu zijn er gewoon 3 stekkers bij een FastNed: Type 2 (AC), CCS ( type 2 mèt extra DC pinnen), CHAdeMO DC.. en een losse adapter van CHAdeMO naar Tesla(Type2).

Als Ionity de CHAdeMO stekker aanbied, dan is vooral de vraag: Moet de Tesla rijder dan zelf zijn adapter meenemen, of wordt daarin voorzien door het Ionity station?

Ionity wil juist de prijs er door drukken, Porsche gaf al aan met Ionity te willen rekeken wat de consument nu gewend is te betalen voor een tankbeurt :O

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.