Chevy Bolt
Naast de plug-in Volt wil Chevrolet ook een volledig elektrisch model met een actieradius van 320 kilometer op de markt brengen. Het lijkt erop dat deze EV ‘Bolt’ gaat heten.

Om met de naam te beginnen, volgens The Wallstreet Journal moet de gelijkenis met Volt zorgen voor herkenbaarheid en helpen om Chevrolet het imago van duurzame autobouwer op te poetsen. Begin oktober vorig jaar kondigde Chevrolet bij monde van topman Mark Reuss bekend dat het merk zal komen met een volledig elektrische auto met een bereik van 200 mijl, zo’n 320 kilometer, en een prijskaartje van 30.000 dollar (zo’n 25.500 euro).

Maandag opent de Detroit Auto Show voor de pers en krijgen we waarschijnlijk de conceptversie van de Bolt te zien als ook de tweede generatie Chevrolet Volt en wellicht ook de ruimere CrossVolt. De eerste generatie kwam eind 2010 op de markt en werd niet bepaald het succes waar Chevrolet op gehoopt had: er zijn tot nu toe slechts zo’n 90.000 Volt’s verkocht, afgelopen december zakten de verkopen in tot een magere 1500 exemplaren.

Volgens General Motors is de actieradius een belangrijke voorwaarde om een elektrische auto écht succesvol te laten zijn, zij zien het als de afstand waarbij de barrière van angst voor een te krap bereik bij consumenten wordt geslecht. Een dergelijk bereik bij een relatief lage kostprijs is alleen mogelijk wanneer de accu’s niet te groot en vooral ook niet te kostbaar zijn. Dit is waar toeleverancier LG Chem om de hoek komt kijken, de leverancier die ook de huidige Volt van haar accu’s voorziet.

Doordat de accu’s van een volledig elektrische auto niet continu wordt bijgeladen door een brandstofmotor kan een groter deel van de beschikbare opslagcapaciteit worden benut. Voeg daar de nog altijd voortdurende ontwikkeling van accu’s bij en Chevrolet lijkt er zeker van dat in 2017, het jaar waarin de Bolt op de markt moet verschijnen, de accu’s krachtig en betaalbaar genoeg zijn.

General Motors experimenteerde in de jaren ’90 met de volledig elektrische Impact en de daarvan afgeleide EV1. Tot spijt van velen werd het project in de koelkast gezet en belandde de meeste EV1’s in de shredder. Momenteel heeft Chevrolet de Spark EV in het assortiment, een elektrische versie van de Chevrolet Spark die tot vorig jaar ook in Europa werd verkocht.

UPDATE: meer over de Bolt in DIT ARTIKEL. Meer info over de nieuwe Volt staat HIER!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gelijkenis tussen Bolt en Volt moet voor meer verkoop zorgen? Euhm, aangezien de Volt geen succes was, zie ik dat eerder als garantie om weeral slecht te verkopen. Daarnaast ziet de nieuwe Volt – hetgeen wat al openbaar werd gemaakt – er niet bepaald goed uit. Wordt wss een dertien-in-een-dozijn-US-sedan, en ondertussen blijven de Prii en Leafjes als zoete broodjes de deur uit gaan.

De Opel Ampera zie ik ook nooit op de weg (in Belgique). Volgens mij heeft ‘de consument’ gewoon meer vertrouwen in Aziatisch spul als het op elektronica aan komt, getuige ook het succes van kleppers zoals Panasonic, Sony, Pioneer, LG, Samsung, etc…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.