Autotruck bij dok
Weinig uitdagend manoeuvreerwerk op korte stukjes binnen de hekken. De gemiddelde chauffeur zal er weinig moeite mee hebben om dat uit handen te geven.

De transportbranche lijkt aardig conservatief te zijn en gericht op het verdienen van geld. Arbeid mag niet teveel kosten, vrachtwagens worden ingezet voor de inkomsten. Zomaar een paar miljoen gebruiken voor innovatie gebeurt nauwelijks. Er gaat eens wat geld naar platooning, vrachtwagens op korte afstand in een treintje laten rijden, en er wordt ingezet op de ontwikkeling van de eHighway, een snelweg met een bovenleiding om het vrachtvervoer te elektrificeren. Langdurige projecten die nog geen brede toepassing hebben gevonden.

De autonoom rijdende vrachtwagen is iets dat voorbehouden lijkt aan Amerika, partijen als Waymo en transportbedrijf Embark zijn daarmee bezig. Is dat omdat de gemiddelde weg in Amerika wat eenvoudiger in elkaar zit dan in Europa?

Toch kan ook hier autonoom rijden effectief worden toegepast in het vrachtvervoer. Fool proof en nuttig. De terreinen van logistieke centra hebben vaak een behoorlijke oppervlakte en het is er een komen en gaan is van vrachtwagens die geladen en gelost moeten worden. Voor de chauffeur zijn de bezigheden beperkt tot het opzoeken van het juiste laaddok en wachten. Het is eenvoudiger om de vrachtwagens zelf te laten rijden, waarbij het juiste laaddok wordt opgezocht en na afloop ook weer wordt geparkeerd. Autonoom op het eigen terrein. Alle werkzaamheden kunnen worden gedaan door de medewerkers in de loods en de chauffeur kan zijn werkdag in alle vroegte, na de koffie, beginnen met een volgeladen vrachtwagen. Naar het schijnt neemt de kans dat er schade wordt gereden ook nog eens af.

Dat is de nabije toekomst volgens het AutoTruck-project, waar het Duitse Fraunhofer Institute verantwoordelijk voor is. Een geëlektrificeerde 18-tons vrachtwagen van Mercedes wordt ingezet, die is voorzien van laserscanners. Door plaatsbepaling via gps en een geavanceerde kaart is duidelijk hoe de vrachtwagen dient te manoeuvreren. Dat klinkt als relatief eenvoudige technologie. Uiteindelijk moeten de transportbedrijven de bewegingen van de autonome trucks via de computer kunnen volgen, ook komt er een programma dat de meest efficiënte manier volgorde van beladen van de verschillende vrachtwagens bepaalt.

Hoewel dit aanvankelijk alleen maar wordt toegepast op vrachtwagens zonder oplegger, lijkt de zelfrijdende trailer snel te volgen. Toeleverancier Bosch heeft een dergelijke trailer laten zien. Die heeft een elektromotor op de achteras en een eigen accupakket. Daardoor wordt er aan efficiënte gewonnen, remenergie kan worden opgeslagen en bij accelereren kan de elektromotor zorgen voor ondersteuning. Ook kan de trekker-opleggercombinatie zelfrijdend worden gemaakt.

Met dank aan Erik voor de tip

Beeld: openingsbeeld AutoTruck, hieronder de trailer van de toekomst volgens Bosch

Trailer van Bosch


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.