Schiphol
Dat is zo ongeveer de conclusie van Milieudefensie, naar aanleiding van een door TNO gedaan onderzoek op 550.000 adressen rondom onze hoofdstedelijke luchthaven.

Dat vliegtuigen niet bepaald vliegende Nissan Leafs zijn, dat is bekend. Maar vooral op het gebied van ultrafijnstof blijken vliegtuigen nog grotere vervuilers dan eerder gedacht. Per seconde zou een opstijgend verkeersvliegtuig net zo veel van deze minuscule deeltjes uitstoten als een miljoen vrachtwagens. Het lijkt ook nog even te duren voor we daar verandering in gaan zien, volgens Milieudefensie kunnen straalmotoren niet veel milieuvriendelijker worden gemaakt en pas in 2030 kunnen we de eerste middelgrote vliegtuigen verwachten die elektrisch opstijgen en landen.

Deze kleine deeltjes kunnen het lichaam binnen dringen en kunnen kanker longziekten en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken. Als gevolg hiervan zou de levensverachting van mensen die in de omgeving van Schiphol wonen met enkele maanden tot een jaar worden verkort. Deze effecten zijn het sterkst in Amstelveen en Amsterdam, maar hebben in mindere mate ook impact op Hoofddorp en Badhoevedorp.

Maatregelen
Milieudefensie vind de door haar getrokken conclusies dermate heftig dat ze meteen maatregelen eist. Volgens Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer bij Milieudeffensie, zijn de bestemmingen van veertig procent van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 12 uur over land te bereiken. De oplossing is volgens hem dan ook om simpelweg minder te gaan vliegen. Wij denken dat een milieuzone boven Amsterdam verboden voor vliegtuigen van 17 jaar en ouder beter in het huidige beleid past.

Meer cijfers over ultrafijnstof rondom Schiphol kun je vinden in de factsheet (PDF) van Milieudefensie.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.