Over het milieu maken zij zich geen zorgen.

Volgens een studie van Strategic Vision zijn het voornamelijk mannen die voor een Tesla kiezen. Zo rijden er in deze auto’s 29 procent minder vrouwen vergeleken met een ander luxe merk, 10 procent minder dan in een andere EV en zo’n 14 procent minder dan in een BMW 5-serie of Mercedes CLS. Ook houden de Tesla-eigenaren 20 procent meer van hun auto dan andere plug-in rijders.

De mannen zijn met 90 procent meer geïnteresseerd in het vermogen van de auto dan dat zij kijken naar hoe milieuvriendelijk of veilig het wel niet is. Dit is compleet het tegenovergestelde van de Toyota Prius Plug-in-, Chevrolet Volt- en Nissan LEAF-eigenaren. Hier koos maar liefst respectievelijk 98, 97 en 94 procent voor hun auto omdat deze zo zuinig is.

Niet geheel verwonderlijk is dat Tesla-eigenaren dubbel zo veel verdienen als andere EV eigenaren; gemiddeld 293.200 dollar per jaar. Hierdoor is de kans groter (51 procent) dat hun Tesla als tweede auto wordt gebruikt in plaats van een vervanging voor de huidige auto. Mocht er dan toch een auto ingeruild worden, dan is dit doorgaans een Toyota Prius, Lexus SC, BMW M3, BMW 5-serie of een Mercedes E350.

Internetdataverwerker Gravity ging op zoek naar de persoon achter de klant. In de infographic representeert elk punt een interessegebied dat groter is dan die van de gemiddelde bevolking. Hoe groter de cirkel, des te groter de interesse.

Tesla inforgraphic

Ook Gravity moest concludeerden dat de Model S-eigenaar heel anders is dan de Priusrijder. Wederom weegt milieubescherming niet al te zwaar mee bij de aanschaf van de EV, mogelijk doordat hun interesse in Tesla wordt gedreven door “technologische of aspirationele aspecten van het merk in plaats van de milieuvoordelen”. Daarnaast zien we dat de Model S-rijders geïnteresseerd zijn in economie, en dat ze geen nee zeggen tegen een bezoekje aan de stripclub, een slok alcoholische drank, en roken ze op z’n tijd een jointje.

Priusrijders zijn overigens net zo ruimdenkend, maar op een andere manier. Zij houden vooral van Appleproducten en beoefenen yoga thuis of op het werk. Namasté!

Deze studies zijn uiteraard slechts een momentopname. Het profiel van de EV-eigenaar zal veranderen naar mate de fabrikanten ernaar streven om de wensen van hun klanten te vervullen en overheden hun regelgeving aanpassen. Straks, als Tesla een goedkopere EV op de markt brengt, zal het merk voor meerdere mensen toegankelijk worden.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Hahaha, ruimdenkend zijn en tegelijk vooral apple troep in huis halen. Eigenlijk gaat dat niet samen.

Priusrijders zijn in mijn optiek eerder hypocrieten die ‘groen’ zijn naar gelang het hun portemonaie en ‘aanzien’ uitkomt.

Tesla rijders lijken vooral levenservaring te hebben en snappen hoe dingen werken in de echte wereld.

@rotarypowah: Volgens mij gaat het de Teslarijders voornamelijk om de subsidie hoor.

@sacha: Die subsidies zouden mij zeker goed uitkomen als ik in de markt was voor een Tesla, maar feit blijft dat ik zelf heel graag zo’n auto zou willen bezitten (dus niet leasen ;)). Lijkt mij heerlijk om in rust op eigen geproduceerde zonnecellenstroom van hier naar familie elders in het land te zoeven.
Niet meer hoeven tanken, maar de auto gewoon thuis in de garage aan het stopcontact.
Dat de auto dan goedkoop(lees: minder duur) wordt door subsidies is mooi meegenomen.

Zijn er nog meer die een wit puntje zien boven het woord ‘zoeken’ op het bruine layout vlak. Dacht ff dat het een dode pixel was.

Ik weet het is een onzinvraag.

Witte puntje is nu weg en heeft plaats gemaakt voor banner =:o]>

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.