Een Audi A3 met meetapparatuur
De EQUA 100 Index vertelt het je. Als de dagelijkse weg je tot ver voorbij de glimmende werkelijkheid uit de folder leidt.

De verbruiksfetisjisten – waar ik mezelf graag toe reken – waren zonder twijfel al bekend met de sites Werkelijkverbruik.nl en Spritmonitor.de. De eerste levert verbruikscijfers op basis van de gegevens van de tankpassen van zakelijke rijders, de tweede is afhankelijk van de handmatige invoer van autobezitters, zoals cijferaars met een Prius. Het Britse bedrijf Emissions Analytics is daar nieuw bijgekomen, met een database gericht op de Nederlandse markt.

De EQUA 100 Index geeft het verbruik van 60.000 autovarianten op basis van gestandaardiseerde, echte rijtesten. Ook is het mogelijk om de CO2-uitstoot op te zoeken, evenals de uitstoot van NOx (stikstofoxiden). Opzoeken kan HIER.

Emissions Analytics heeft praktijktesten uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten. Hierbij viel het op dat in 2016 het praktijkverbruik 29 % hoger lag dan de fabrieksopgave, in sommige gevallen was er sprake van een verbruik dat liefst 40 % hoger lag dan de fabrieksopgave. Er is de nodige moeite gedaan om auto’s goedgekeurd te krijgen met zeer lage gebruikscijfers, omdat dit leidt tot minder aanschafbelasting en lagere kosten bij zakelijk gebruik.

De wettelijke doelstelling is een CO2-uitstoot van 130 g/km, die wordt met 39 % overschreden. De gemiddelde reëele uitstoot van CO2 van Euro 6-auto’s is namelijk 181 g/km, daarmee worden er in vergelijking met Euro 5-auto’s geen betere resultaten geboekt.

De EQUA-index werkt met een schaal om de CO2-uitstoot uit te drukken, deze schaal loopt van A1 tot H5. De letter vertegenwoordigt de absolute uitstoot; A is de minste uitstoot, H de meeste uitstoot. Het cijfer geeft aan in welke mate er van de fabriekscijfers wordt afgeweken, hoe lager het cijfer des te minder afwijking er is.

De Citroën C3 diesel is de enige auto die een A1-beoordeling kreeg. Verder wordt er melding van gemaakt dat auto’s met een motorinhoud tussen de 2.0 en 3.0-liter het dichtst bij de fabrieksopgave kwamen, terwijl motoren met een inhoud van minder dan 1.5-liter juist ver van de opgave verwijderd bleven.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Lekker gebruiksvriendelijke zoekfunctie, dus niet.
Hier heb je geen moer aan op deze manier.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.