Werknemers van grote bedrijven in de regio Amsterdam kunnen hun werk en woon-werkverkeer steeds flexibeler inrichten. Ruim driekwart (131.581) van de in totaal 168.026 werknemers van 156 organisaties in de regio is in staat om slim te werken én te reizen. Dat blijkt uit een effectberekening uitgevoerd door onderzoeksbureau Ecorys in opdracht van de Taskforce Ontspits.

Minder in de spits
Deze werkgevers combineren maatregelen als ‘flexibele lease’, stimulering van fietsgebruik en OV met ‘Het Nieuwe Werken’. Daarmee versterken zij hun eigen organisatie en leveren zij een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van de regio. Uit de effectberekening blijkt voor deze organisaties dat het aantal autokilometers in de spits de afgelopen vier jaar met circa 6,9% is afgenomen. Die afname is het gevolg van maatregelen van werkgevers in de regio maar ook van andere ontwikkelingen zoals wegmaatregelen en de recessie. Het effect van de inspanningen van de werkgevers zelf wordt geschat op 4,4%.

Werknemers worden flexibel
Het volledige onderzoek wordt vandaag gepresenteerd tijdens een conferentie van de Kopgroep Ontspits, 28 werkgevers in de regio met in totaal zo’n 100.000 werknemers. De afgelopen vier jaar hebben deze werkgevers fors geïnvesteerd in maatregelen die slim werken en slim reizen mogelijk maken. Frans van der Wel, vicevoorzitter VNO-NCW Metropool Amsterdam en voorzitter van de Kopgroep Ontspits: “De combinatie van slim werken en slim reizen maakt werknemers optimaal flexibel in de uitvoering van hun werkzaamheden maar ook in het mijden van files. Daar varen hun organisaties, de werknemers zelf én de economische bereikbaarheid van onze regio wel bij. Een win-win-win situatie.”

Meest populaire maatregelen: stimulering fietsgebruik en HNW
Stimulering van fietsgebruik en Het Nieuwe Werken (HNW) zijn de meest populaire maatregelen om werknemers flexibeler en efficiënter te laten werken en reizen in de regio Amsterdam. 84% van de werknemers werkt bij een werkgever die actief beleid voert om fietsgebruik te stimuleren. Dat gebeurt vaak met een fietsplan maar ook met faciliteiten als een overdekte fietsenstalling en douches. Ruim driekwart (80%) van de werknemers werkt bij organisaties die HNW mogelijk maken. Deze werknemers mogen thuiswerken, hebben flexibele werktijden en de beschikking over een laptop en smartphone.

MKB blijft achter
Uit het onderzoek komt naar voren dat er voor het MKB nog winst te behalen valt in het stimuleren van slim reizen. Zo heeft bijna de helft (47%) van de werknemers weinig tot geen toegang tot maatregelen die het gebruik van OV stimuleren, zoals een OV-jaarkaart. Ook hanteert slechts 18% van de werkgevers in het MKB een stringent parkeerbeleid dat autogebruik ontmoedigt.

Het onderzoek staat hier online.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.